03 September 2012

Tolonglah...

Assalamualaikum, 

source pix: thankx to google
Rasa berat untuk menulis tetapi saya perlu suatu tempat untuk meluahkan isi hati. Kalau ada yang terbaca dan cakap aiseh ini luahan perasaan dia lah. So, maaf ye, anda dipersilakan exit dari blog saya. Ini masa emosional saya.

Saya paling berdebar-debar kalau mak telefon dengan suara sayu dan cakap "kak, kau tengah sibuk ke? mak ada benda nak cerita ni". Confirm saya dah memikir beberapa kemungkinan yang menyebabkan perasaan mak terganggu. Sungguh perasaan saya automatik berkecamuk tak sabar nak dengar luahan mak dari jauh.

Mak takde facebook, twitter ataupun blog nak luahkan perasaan. Nak suruh mak tulis diari jangan haraplah sebab bukan cara mak sejak dulu. Lagipun, saya faham perasaan mak yang juga seorang suri rumah perlukan seseorang yang boleh diharapkan menjadi pendengar setia. Saya adalah seorang daripadanya walaupun di penghujungnya saya akan meluat pada orangnya yang tak habis-habis buat mak bazirkan air matanya sejak dulu sampai sekarang.

Sejak kecik mak selalu pesan jangan balas jahat pada orang yang buat baik pada kita. Ingat dosa pahala, ingat Allah selalu. Paling tak leh lupa masa zaman saya belajar kat MIIM dulu mak tiap-tiap kali telefon mesti pesan jaga maruah diri dan nama baik keluarga. Mana taknya, patutnya saya sambung belajar untuk ke Mesir alih-alih tukar minat sambung belajar dalam bidang media. Frust betul mak.

Masa tu saya selalu fikir kenapa mak tak percayakan saya dan asyik ulang benda yang sama sampai kadang kala saya naik bosan. Rasa nak buat apa yang dipesan- dibaca pesanan benda yang negatif - jangan buat itu begini pun ada. Namun, saya berterima kasih pada mak sebab bila ada godaan yang mampu melemahkan iman, telinga saya terngiang-ngiang pesanan mak. 

Bila dah ada anak dan diimbas kembali pengalaman lalu, saya akhirnya faham secara keseluruhan bahawa mak hanya mahu yang terbaik untuk anak-anaknya. Tiada mak yang harap yang bukan-bukan untuk anak. Kalau ada pun mungkin ketika itu si ibu terlepas kata kerana tak dapat menahan sesak dada memikirkan onar si anak. Lagipun, seorang ibu bukan robot yang dapat menelan semua rasa dalam sekelip mata hanya disebabkan seorang anak. Baru seorang, belum yang lain-lain...

Kesian pada mak, ingatkan pada lewat usia 50 tahun mak boleh tenang-tenang dalam hidup. Tapi, ada juga dugaan yang perlu mak tempuh bersama ayah yang mencecah 60 tahun. Saya tak faham kenapa ada orang yang tak tahu membahagiakan orang lain tapi suka menyusahkan orang. Tak serik-serik. Semalam, hari ni, esok ada saja cerita yang kurang enak dilakonkan pelakon serupa. Alih-alih tak pasal-pasal mak, ayah, saya sekeluarga kena tempias sama. 

Tolong ya Allah, bagi hidayah pada orang berkenaan supaya menemui jalan benar bukan bersimpang siur yang dilalui. Saya yakin realiti yang hidup ini umpama roda, akan dtg bila anak-anak sendiri balas macam apa yangg pernah dia buat pada mak ayah saya baru tahu langit tu tinggi rendah. Jangan berlakon meratap mintak simpati. Sedey!

Hati kecil saya selalu terusik bila mak pesan minta saya sayang anak-anak macam mak sayangkan kami adik-beradik. Saya bukanlah anak yang baik sangat ada juga onar kurang cerdik yang saya lakukan masa zaman tak matang dulu, tapi mak tak pernah berhenti menyayangi saya dan tak jemu beri nasihat dan dorongan. Saya hargai apa yang mak ayah telah curahkan pada saya dan berharap akan menerimanya sepanjang hayat saya. 

Mak selalu cakap dia dan ayah dah letih dengan semua onar yang dibuat oleh si polan ni. Sampaikan sampai satu tahap kami berdoa janganlah ada musibah lain yang datang mengganggu ketenangan kami pada tahun ini. Gitu tiap-tiap tahun sejak dulu. Moga Allah memberikan kekuatan pada mak ayah untuk tempuhi dugaan ini.

Pada yang terlepas tren, anda tertinggal satu stesen je sebab saya tak dapat nak cerita kisah sebenar di blog ini. Biarlah kami mengharunginya sendirian. Esok ntah apa lagi babak yang akan dipertontonkan. Oh, mungkin diperdengarkan saja sebab mak menyampaikan menerusi telefon dari kampung.

Bertabahlah mak ayah, moga individu berkenaan diberi hidayah dan balasan setimpal atas apa yang dia buat pada mak ayah. Sesungguhnya, saya memang muak dengan semua ini kerana sebab dia ketenangan mak ayah dirobek-robek di saat ini.


No comments:

Post a Comment