15 September 2012

Kacau Bilau Bahasa Hanis Zalikha

pix cdt to mediahiburan
Saya baru menonton satu episod rancangan 'Mad Markets' minggu ni bersama En Bapak. Beliau dipaksa menonton sebab tv kat rumah ni ada satu je. Lagipun saya memang minat dengan wajah comel Hanis Zalikha yang ada iras-iras Datin Norazlina Redzuan.

Destinasi 'Mad Markets' minggu ini adalah ke negeri kelahiran saya, Melaka. Baru menonton separuh minit, En Bapak dah tanya satu soalan cepumas, "Siapa buat skrip agaknya ye?", spontan beliau tanyakan pada saya. Saya mengganggak dan menjawab, "Mungkin garis panduannya ditentukan produksi namun diolah Hanis sendiri untuk nampak lebih natural dan santai. Kenapa tanya?". (ecewah...bengang konsentrasi terganggu dan pertanyaan berunsur tak suka hos aka blogger kesayangan ramai).

"Cuba tengok gaya bahasa dia, kejap b.m kejap b.i terlalu bercampur aduk sampai kacau bilau bahasa. Bolehlah nak nampak urban ke apa, tapi slanga yang bercampur aduk mampu mengganggu mesej yang nak disampaikan," jelas En Bapak.

Telinga saya mendengar butir bicara En Bapak walaupun mata tetap terlekat di tv. Selesai menonton, saya duduk seketika membaca akhbar harian namun otak terus ligat memikirkan rancangan apa lagi yang tersiar di tv yang mempunyai konsep dan gaya penyampaian hos yang lebih kurang sama. Melambak.

Kadang-kadang arah tuju produksi agak pelik seperti nama rancangan dah berbahasa inggeris, tapi keseluruhan penyampaian rojak. Buat jelah dalam bahasa inggeris seluruhnya atau bahasa Melayu. Pening. Bagi saya, mungkin cik Hanis terlalu banyak merojakkan bahasa dalam travelog dia kali ini. 

Tak mengapalah, mungkin baru dua episod dan beliau masih ada perasaaan gementar ketika mengacarakan rancangan ini. Kalau saya maunya lidah tershashul sana sini. hewhewhew...

Oh Cik Adik Hanis Zalikha yang come lote, maafkan kami sekiranya teguran ini menyakiti hati anda, namun ia adalah untuk kebaikan bersama - anda, 'Mad Markets' dan penonton secara amnya. Jangan risau, saya tetap menyokong rancangan yang dihos anda sebab saya juga seorang yang suka travel dan shopping!!

Jangan lupa menyaksikan 'Mad Markets' pada setiap Rabu, jam 10.30 malam di TV9!

1 comment: