04 September 2012

Saya Serik Dengan Produk Berkologen Itu!!

*entry ini adalah untuk wanita sahaja*
Pagi tadi di sebuah klinik swasta di Ipoh.

Doc: Ya Puan, ada masalah apa?
Pesakit : Saya ada masalah keputihan la doktor. Dekat sebulan dah.
Doc : Warnanya bagaimana?
Pesakit : Jernih tapi kadang-kadang putih susu.
Doc : Sebelum ni pernah mengalami masalah serupa?
Pesakit : Tak pernah. Saya syak lepas saya ambil produk minuman kologen terus saya mengalami masalah keputihan yang banyak dan kegatalan melampau. Mula-mula malam sahaja, sejak minggu lepas siang malam pulak, mengganggu aktiviti harian betul.
Doc : Eh, baru ni pun saya ada ambil produk kologen juga. Biasalah kan, wanita mesti nak jaga kesihatan lebih. Kata pengedar tu, boleh ambil time period. So, kesannya 3 hari stain keluar baru flow, tak macam selalu. Terus saya stop dan tak ambil lagi. Tak sukalah sebab rasa macam tak natural pula produk tu.
Pesakit : Samalah doktor, masa period saya ambil darah hitam je keluar. Langsung takde darah merah. Sudahnya bulan tu dua kali period saya datang. Sabar jelah.
Doc : So, awak pasti takde keputihan warna kuning atau hijau? 
Pesakit : Sangat pasti doc.
Doc : Ok, sekarang ni saya suspek awak dijangkiti fungus kemungkinan disebabkan ada bahan lain - mungkin ada campuran hormon dalam produk yang awak ambil. Jadi, mungkin ada gangguan hormon hingga menyebabkan lebihan keputihan keluar sekaligus menyebabkan ketidakselesaan pada bahagian sulit. Ini menyebabkan ia terdedah kepada jangkitan kulat. Keputihan peringkat kronik apabila dijangkiti bakteria adalah berwarna kuning atau hijau. Itu memang kena ambil antibiotik sebagai penyelesaian.
Pesakit : Fuh...confirm saya tak nak ambil dah produk tu doktor. Tapi dah tiga kotak saya telan.
Doc : :). Awak nak ubat makan ke masuk dalam?
Pesakit : Makan jelah doktor. Scary la bab-bab kena masuk ni. Pencuci boleh bagi tak doktor?
Doc : Ok, saya bagi sekali tapi guna bila rasa gatal je tau. Kalau tak jangan guna. Apa-apa produk pencuci vagina kurang baik kalau diguna selalu sebab mampu membunuh bakteria baik dalam alat sulit. Mungkin menyebabkan kekeringan, keradangan dan masalah lain pula jadi nanti. Awak makan ubat anti fungus dan guna ubat cuci selama seminggu kalau takde apa-apa perubahan, datang nanti kita buat pap-smear.
Pesakit : Ok, saya faham doktor. Terima kasih.

Untuk lebih jelas, pesakit itu adalah saya dan doktor itu adalah doktor wanita. Tak sanggup eh, biar la bukan doktor panel pun janji doktor tu perempuan, takde segan sangat nak bercerita. 

Konon terpengaruh nak berkologen sangat nak kulit cantik la, nak bagi mantap sana sini akhirnya dapat kesan sampingan lain. Pergh...kalau sapa pernah mengalami kegatalan melampau kat miss v confirm faham bagaimana rasanyakan. Rasa nak siram air panas dan letak cili api pun ada. hahaha...hampeh.

Sebelum ni saya pernah ambil dua produk kologen yang harganya beratus ringgit sekotak. Lepas ambil dua kotak takde sebarang perubahan terus saya stop. Tapi, takde pun kesan sampingan seperti keputihan keluar.
Lepas terpengaruh dengan satu produk minuman kologen yang konon hot dalam internet terus saya laju-laju ajak En Bapak cari. Tak mahal pun, harganya masa promosi RM50 dapat tiga kotak.

Bukan nak kata produk tu tak bagus, sedap apa rasa kopi tu (eh kopi ke), dari satu sudut kesannya lebih cepat daripada produk mahal (cth: ada perubahan di satu dua bahagian tubuh : segan nak stori lebih), tapi dari sudut lain ada pulak kesan sampingan yang menyebabkan saya tak selesa beberapa hari kebelakangan ini. Kesudahannya, confirm lepas ni saya takkan ambil lagi produk tu. Biarlah lambat dapat kulit cantik asalkan ketenangan harian saya tak terganggu.

Buat kata En Bapak, alah dah kahwin pun, saya tak kisah. Hello, lumrah wanita la nak cantik menarik tertarik bukan untuk orang lain, untuk suami juga. kan...kan..kan. 

Siapa yang pernah ambil kologen dan mengalami masalah sama macam saya? Tubuh kita kan lain-lain so kesannya pun berbeza setiap orang. Kesimpulannya, kalau berhasrat nak ambil produk berkologen tu pastikan ia serasi dengan tubuh. Kalau ada yang tak selesa, baik jangan teruskan pengambilan dikhuatiri mengundang masalah lain pula.

Terima kasih kerana sudi membaca. 








No comments:

Post a Comment