09 May 2011

Sambutan Hari Ibu di Kuala Kangsar

Tahun ni sambutan Hari Ibu untuk saya di sambut pada jarak 25 km dari Ipoh. Destinasinya adalah di Kuala Kangsar.

Saya ucapkan terima kasih kepada En Bapak kerana menunaikan hasrat saya nak makan cendol. Pandai eh, sebelum ni kalau ada sambutan membabitkan diri saya (cth besday, hari wanita, hari ibu atau anibeseri) beliau kena masak. Tapi, saya tau taktik kurang rajin beliau itu. hehe...

Asalnya, saya asyik cakap teringatkan cendol. Ntah kenapa bila time-time panas berdentang ni asyik terbayang2kan cendol sejuk masuk ke anak tekak. slurppp...

Misi pertama kami sudah tentu ke Medan Cendol dan Laksa. Pilih saja gerai yang disukai, Kami ke gerai nombor 11 (Laksa Taufik). Cendol pulut menjadi pilihan saya manakala suami memilih cendol jagung. Selain itu laksa telur serta pasembur dipesan. Mana cukup laksa jer, dasar rambang perut betul. hehehe...(bukankah ibu yang menyusukan memerlukan makanan yang banyak untuk menghasilkan susu yang banyak?. Ia juga untuk memberikan bayi anda susu ibu berperisa cendol. kekeke ---alasan...)

Lepas makan-makan, diselang seli beri Ilhan makan bubur kisar ikan bilis, serta Khalish makan pasembur. Kami meneruskan destinasi berikut ke Muzium Diraja Perak aka Muzium kenangan.

Alahai...tutup kerana renovation. Amik gambar sikit-sikit kat luar pagar dan kami terus ke Masjid Ubudiah menunaikan solat Zohor.

Lepas tu, dengan panas berdentang kat Kuala Kangsar ni, kami terus ke Galeri Sultan Azlan Shah dengan harapan ekon di galeri itu dapat menyejukkan badan kami empat beranak.

Ini kali kedua saya melawat muzium ni, sangat suka melihat pelbagai koleksi peribadi Tuanku yang membuatkan saya berangan-angan wah...bestnya jadi keluarga diraja. hehe...

Gambar tidak dibenarkan ambil ye. Walaupun tiada orang yang memantau pergerakan anda, CCTV ada. Ilhan sangat berkelakuan baik hingga tertidur. Manakala Khalish berlagak macam galeri tu Atuknda dia yang punya.

Diketuk-ketuk cermin pameran, mana yang boleh ditarik hendak ditariknya, berlari ke sana ke sini dengan gumbiranya selain menjerit-jerit penuh kekaguman. Saya dan En Bapak cukup risau cermin pameran tu kot-kot pecah diketuknya. Haih...tak mampu nak bayar sayang oiii....

Selepas hampir sejam meronda dan bergambar di perkarangan galeri kami pun segera meneruskan perjalanan. Destinasi terakhir adalah Warung Kek Jaya.

Letaknya di belakang bas stesen Kuala Kangsar, berhampiran Maybank dan Kedai Roti Segar. Misinya mencari tart kelapa dan tart telur.

Harga kat kedai tu memang murah sangat. Tengok je pix tart tu, dengan tebal, penuh berinti dan sedap cuma RM1.80 sebiji. Tak pernah lagi jumpa tart kelapa. Tart telur pun sedap tak rasa hanyir telur macam sesetangah tart yang penah saya makan. Ada piza, pelbagai kek, roti dan kupkek. Semuanya membuatkan saya rasa alahai...murah sangat sampai rasa nak duduk Kuala.

Bayangkanlah kek Black Forest 1 1/2 kg cuma RM52. Murah sangat2 lah. Kek budak-budak yang penuh deco kartun pun cuma RM16 je. Aduhai...

Rasa macam karangan mengenai Kuala Kangsar lak. hehehe...
Oklah, nanti kita ceciter lagi ye. Teringat pulak filem Man Laksa buat kat K.K ni.
Jumpa lagi.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment