28 May 2011

Khalish & Ayah Kemalangan

Semalam tengah asyik log on face book, En Bapak fon bagitau dia dan Khalish kemalangan. Beliau minta saya bawa Ilhan ke lorong 3 taman perumahan kami dengan segera.Saya dengan tergesa-gesa angkat Ilhan dalam buai dan terus kunci rumah. Badan menggigil semacam, perasaan berdebar-debar usah cerita, fikiran pun dah blur je bila fikirkan keselamatan mereka berdua.

Dari jauh dah dengar suara Khalish menjerit-jerit. Allah...apa la nasib anak aku. Sampai je kat Khalish masa tu ada dua orang jiran tolong tenangkan dia. Mujur dia terus berhenti menangis bila nampak saya.

En Bapak yang nampak panik tengah kol insurans inform pasal kemalangan. Saya tengok teruk betul 'kecederaan' kereta tu. Kena langgar side sebelah driver (Khalish masa tu tak duduk dalam car sit lak tu) - masa kejadian tu mereka berdua baru balik dari padang permainan berhampiran kediaman kami.

Dengan kuasa Allah, mereka berdua selamat - suami ada luka sikit di siku manakala Khalish yang terjatuh ke bawah sit hanya sedikit calar.

Kereta my.vi yang melanggar tu, nampak lagi teruk kerosakkannya. Langgar depan, tang enjin la remuk. Kami dihantar balik orang jiran berbangsa Cina yang kasihan melihat saya bersama anak-anak. Saya balik dulu untuk minta pertolongan jiran sebelah rumah yang kebetulan bertugas di bahagian trafik.

Hingga malam, baru En Bapak pulang bersama jiran sebelah. Siap kol insurans dan buat repot bagai. Baru merancang nak sambut dua famili kami yang nak datang Isnin ni. Dah diduga pulak begini. Apapun, syukur mereka berdua selamat. Kereta bolehlah claim insurans, nyawa yang satu ni mana nak diclaimkan.

Bila tanya Khalish mana kereta ayah, dia buat isyarat seolah memegang stereng, dan berkata Allah...akut..hurm, dia ingat kejadian petang tu. Hingga malam saya test tanya lagi sebab nak tengok dia trauma ke tak, nampaknya Khalish ok. En Bapak je nampak sedikit terkejut.

Sekarang, kami terutama En Bapak ibarat 'patah kaki'. Kesian dia, nak pergi kerja susah, nak pergi pasar susah pendek kata semuanya bergantung harap pada kereta yang satu tu. Hurmm...betul kata orang, malang tu tak berbau.

Kalaulah...(hurm...sudah-sudah lah tu. Benda dah jadi). Bersyukur buah hati berdua tu selamat. Allah masih lagi melindungi keluarga kami. Moga kami diberi kekuatan dan ketabahan mengharungi dugaan ini. Allahuakbar!~

No comments:

Post a Comment