05 May 2011

Mee Udang Lipan(@udang mentadak @ udang ronggeng)

*pix frm google

Serius cakap, udang dalam kamus makanan laut yang saya tahu adalah udang kara, udang galah, udang kertas, udang geragau dan udang kering.

Hinggalah kelmarin, En Bapak beritahu beliau ada membeli udang lipan yang dijual sepinggan RM2 di pasar. Mendengar namanya pun saya dah naik scary, bukan apa fikiran terus teringat pada makhluk L yang suka masuk bilik air rumah bila tiba waktu hujan.

Dan makhluk yang dimaksudkan itu adalah l.i.p.a.n. Bila tiba masa untuk membersihkan udang itu, mak aiihh...keras bebenor kulitnya dan bila ditelek betul-betul memang ada rupa si L tuh.

Saya kuatkan semangat gunting penyepit, muncung dan ekor kerasnya.

Tak pernah pun saya masak / makan udang ni, namun akhirnya kami membuat keputusan untuk menikmati Mee Udang Lipan sebagai menu hidangan tengah hari kami.

Menu saya ubah suai sendiri mengikut bahan yang sedia ada dalam peti ais.


MEE UDANG LIPAN (@udang mentadak @ udang ronggeng)
-----------------------------

1 bungkus mee kuning (basuh dan dicelur)
10 ekor udang lipan
1 labu bawang besar *
2 ulas bawang putih * (ditumbuk)
1 inci halia (diketuk)
1 1/2 sudu besar cili kisar
1 batang kulit kayu manis

1 keping fish cake*
8 biji fish ball *
1 keping tauhu putih *(dihiris kecil dan digoreng)
Sawi putih (dihirs)
1/2 biji tomato (potong dadu)

Bahan perasa:
Sos tiram
sos tomato
Garam / gula (jika perlu)

Bahan sampingan:
Telur (direbus)
Taugeh (dicelur)
Limau kasturi
Bawang goreng

Cara memasak:

1- Udang dibersihkan. Asing kepala dan ekornya. Kemudian rebus dgn 4 cawan air untuk dijadikan stok udang.

2- Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan kulit kayu manis hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan goreng hingga garing. Masukkan udang dan stok udang. Biarkan mendidih.

3- Masukkan fish cake, fish ball dan tauhu. Diikuti denngan sayur sawi dan tomato. Perasakan dengan sos secukup rasa. Biarkan kuah sedikit pekat dan angkat.

4- Untuk menghidang, satukan mee kuning, taugeh, telur, bawang putih dan limau kasturi. Kemudian, curahkan kuah ke atas mangkuk mee tadi. Siap!!!

review masakan : (haha...sendiri masak sendiri review)

Kemanisan stok udang ini lebih menonjol berbanding udang lain yang saya pernah buat. Tapi, kalau cari isinya ciput ya amat.

Udang ni sangat sesuai dijadikan hidangan berkuah. Suami kata lagi sedap dari mee udang kat Kuala Sepetang nun. hehe...mulut dia pun dah jadi manis macam kuah udang. Khalish siap sedut kuahnya dengan penuh kenikmatan walaupun sedikit pedas.

Ingatan tegas: sapa yang ada resdung tak boleh selalu makan udang ye, maunya gatal hidung lepas makan. Macam saya! huhuhu....

2 comments:

  1. Isi udang lipan nih manis jer kn..best kalo dpt yg saiz besar..sy pnh beli yg kecik2 jer..pnh tgk kat tv saiz beso tuh..dier bako kalo x silap..pastu nk bukak kuli.urut2 aje kulitnya pastu tarik jer da terbukak..sng amat..hehe

    ReplyDelete
  2. HaSue, rasanya mmg manis. bgs info ni, pasni klau ada nk try bakar pulak lah. rasa mcm kulitnya melekat je dgn isi.

    ReplyDelete