16 January 2013

Kenal Buah Kecupu atau Cerapu?

Dah hidup hampir 30 tahun di muka bumi ni, inilah kali pertama saya mengetahui kewujudan mengenai buah yang seakan pisang kaki ini. Itupun ketika membaca majalah Saji edisi Januari muka surat 15. Buah kecupu dalam bahasa Inggerisnya dinamakan 'button mangosteen' dan dalam bahasa latin ia dinamakan garcinia prainiana.

Ketika membaca, saya cuma berkata dalam hati ada ke buah ini ditanam di Malaysia sebab tak pernah jumpa pun walaupun saya ni orang kampung juga. Tup..tup...beberapa hari kemudian, En Bapak yang baru balik kerja tersengih-sengih membawa balik seplastik besar buah berwarna kuning kundang yang dibeli di Gopeng. Katanya penjual itu memberitahu buah itu namanya cheghapu (kuat bebenor bunyi pegahknyer...). hehehe...

Saya tak perasan lagi mengenainya, tapi bila beliau mengatakan namanya dalam bahasa inggeris terus saya teringatkan artikel dalam majalah Saji itu dan lantas membuka halaman yang dimaksudkan. Nah, tepat ianya buah sama yang diceritakan.

Sekali pandang ia sememang seperti pisang kaki. Dua kali pandang macam buah manggis yang kecil kerana tampuk pada bawah dan atas buah menyamai manggis. Saya sukakan daunnya yang melebar dan seakan seperti daun hiasan yang dijual di kedai bunga.

Rasanya? Dapat yang betul-betul masak memanglah manis seperti rasa buah pisang kaki, buah kundang dan buah rambai pun ada. Dapat yang masam manis terkenyit-kenyit mata Ilhan memakannya. Tapi, elakkan terkena kulit sebelah berhampiran isi kerana kesan kelat getah yang kuat boleh melekat pada bibir ketika menikmatinya.

Buah kecupu ni boleh dijadikan sambal belacan dan dimasak gulai lemak. Alang-alang dah di depan mata, haruslah kita bereksperimen dengannya. Bila dijadikan sambal belacan, buah kecupu ni menjadikan sambal kurang pedas dan bertambah sedap. Saya buat masak lemak ikan keli dan bila ditambah buah ini di akhirnya bersama bendi, rasa kuah seakan seperti gulai lemak biji cempedak. *sayang pula rasanya En Bapak terlupa snap gambar sebab dah terlalu ekxited bawa bekal berkenaan ke pejabat.

Kalau terjumpa di mana-mana, jangan lupa beli dan mencuba sendiri keenakkannya sebab buah ini sukar djumpai sekarang ni. .

2 comments:

  1. kenal kenal kenal ;)
    tp dh lama x makan so dah lupa apa rasanya

    ReplyDelete
  2. kampung akak ada kot. saya baru kenal. huhuhu...susah dah nak jumpa buah ni sekarang.

    ReplyDelete