15 January 2013

Review Kedai Makan Upin Ipin @ Meru Raya, Ipoh

Perginya akhir tahun lepas, macam biasalah baru sekarang nak tulis review. hehe...kedai makan ni letaknya di tingkat bawah di Mydin Mall Meru Raya. Kalau ke sana, Khalish dan Ilhan tau dah mana Upin Ipin tinggal. Kononnya. 
Kami pergi sebelum makan tengahari tiba. Tak ramai orang. Cuma ada dua tiga keluarga bersama anak-anak. Mula-masuk dekorasi kedai yang dipenuhi dengan karektor Upin Ipin dan Pada Zaman Dahulu mencuri perhatian. Cantik. Ada kaunter ala restoran makanan segera, ruang makan, pentas mini yang berlatarbelakang Upin Ipin, keluarga dan kawan-kawan, serta sudut jualan untuk barangan koleksi.

Selepas mengambil tempat, kami terus ke kaunter untuk memesan makanan. Baiklah, ada makanan Melayu dan Barat. Nampak menyelerakan. Saya memesan empat menu untuk kami sekeluarga. Walaupun Khalish mahukan air botol rasmi Upin Ipin dan aiskrim, permintaannya terpaksa ditolak kerana saya tahu rasanya adalah sangat manis jika diminum begitu sahaja.

Sementara makanan sampai, haruslah kita merakam aksi budak-budak yang teruja sangat sampai sini. Dah habis bergambar, mereka melayan tayangan kartun menerusi televisyen yang disediakan di kedai ini. 



Makanan sampai, Khalish konon menjiwai watak Ipin yang sukakan ayam goreng mendapat seketul peha ayam, kentang goreng dan salad kobis kosong. Diulang kobis kosong. Ilhan si pemakan nasi dapat nasi ayam gred b. Gred a, sedap. gred b, hampir sedap. hehe...

En Bapak paling terkesima dek penangan nasi goreng atok yang dipesan. Rupa dah ada, menyelerakan. Siap ada dua batang sate lagi. Sedap... tapi...tapi...rasa nasi gorengnya amatlah mengalami penjimatan garam melampau. Tawar macam makanan hospital Saya dah suruh En Bapak tukar, tapi dia dah lapar sangat layankan aje nasib ada sambal belacan dan sup yang dicilok daripada Ilhan sebagai perasanya.
Saya dapat nasi daging merah selepas saya tanyakan menu cadangan mereka pada saya. Sedap dah rasa macam daging asam pedas pun ada. huhuhu...Satu yang wajar dipuji adalah saiz hidangan yang diberikan adalah amat mengenyangkan. Tu pun kalau larat habiskan semua.

Kalau perlu diberikan perlima bintang, mungkin kami akan berikan 2. Tak baik tau, baiklah 2.3 bintang boleh, bukan mengutuk, mungkin nasib kami haritu kurang baik sebab mendapat makanan yang tidak kena di sana sini. Agaknya kami dah biasa makan sedap tiba-tiba dapat yang kureng terus cakap dalam hati alahai indah khabar dari rupa. :(

Apapun, saya harap kedai makan ni dapat mengawal kualiti makanan yang akan dibawakan kepada pelanggan. Rasa, cara dihidangkan atas pinggan hinggalah servis adalah penting. Bagi saya, kalau tema utamanya adalah ayam haruslah dijadikan ayam itu lebih sedap berbanding restoran lain yang menawarkan menu yang sama. Mungkin ayam haruslah diperap terlebih dahulu untuk memberi rasa yang berlainan. Kalau takat ayam goreng yang disediakan, saya rasa Marrybrown punya lagi sedap. Maaf.

Kami ke sini demi anak-anak, akan datang saya mungkin akan ke Ayam Penyet sahaja kalau nak makan ayam. Bayaran makan kalau tambah beberapa RM lagi mesti dah macam makan di Kenny Rogers ye. Tapi, tapi...bagi kami rasa yang penting. Lain orang lain pandangan dan tunas rasanya. Korang pergi cuba sendiri ye.

Apapun kami tetap menyokong Upin dan Ipin. Betul...betul...betul.

No comments:

Post a Comment