04 January 2013

Ragam Tiga Hari Khalish di Tadika

Hari pertama:

Walaupun punyalah payah nak suruh dia bangun pagi, namun ber'gula-gula'kan sekotak susu dutch lady dan coco crunch sebagai sarapan, laju je Khalish ke bilik air untuk mandi. Nak mandi air panas je lak tu. Amboih...

Pergi kami suami isteri hantar. Bagus tak nangis dan ikut je arahan cikgu. Dalam beg yang dibawa ada sekotak bekas pensil bobiboy lengkap dengan sebatang pensil, pemadam dan pembaris. Pengasah pensil dah siap ada sekali kat tepi bekas tu. Ada buku mewarna dan sekeping huggies sebagai bekalan dia yak...yak. hehe. *bilalah dia nak pass buang air besar sendiri kat tandas.

Balik sekolah - saya dan Ilhan mengambilnya. Balik je rumah saya periksa beg dan .....

"eh, mana bekas pensil boboiboy Khalish?"
"alahai..ada kat sekolah lah" - dengan nada selamba 
"kenapa tinggalkan? esok tanya cikgu minta bawa balik ok"
"baiklah...." *cair tau dengar nada dia cakap- ala2 budak sopan gitu...

Hari Kedua:

Pagi macam biasalah drama musical anak beranak.
Pergi sekolah En Bapak dan Ilhan yang hantarkan. 

Balik sekolah - masa nak ambil saya nampak dia pakai baju lain. *baju rasmi tak dapat lagi so bebas pakai baju apa.

Saya: Eh, kenapa pakai baju lain? Baju kotor ye?
Cikgu Maziah: Masa dia ke tandas buang air, bajunya terkena air kencing. Kami pakaikan baju tadika kak.
Saya: Alahai Khalish, kan Ibu dah pesan bila nak shishi angkat baju paras dada. Lain kali ingat ye.
Khalish : Baiklah....

Bekas pensil dah dijumpai, Pensil hilang entah kemana. 

Hari Ketiga:

Mandi pagi dalam keadaan gembira. Lepas mandi dan sarapan susu dan semangkuk honey star, elok je dia masuk kereta. Jap lagi dia menjerit "Ibu...Khalish nak jam". hah sudah mana pulak jam budak ni semalam. Saya letak dalam bakul barang atas tangga tapi bila dicari tak jumpa.

Saya cakap tiada dan suruh En Bapak terus hantar dia ke tadika. Lagi dua minit jam 8. Baik-baik saya nak tutup pagar, kereta En Bapak ada depan rumah minta saya ikut sekali ke tadika. 

Khalish dah teresak-esak sebab tiada jam untuk dipakai. Alahai anak...Sampai je depan tadika, cikgu dah tunggu. En Bapak hantar Khalish sementara saya menanti dalam kereta sebab pakaian adalah sangat tidak sesuai  untuk berjumpa orang ramai. kikiki...

Balik sekolah- saya nampak Khalish pakai seluar lain pulak. Pagi saya pakaikan seluar berwarna hitam-biru. Tengahari dah bertukar warna merah. Hah sudah.

Saya: Cikgu, rasanya pagi tadi saya pakaikan Khalish seluar track blue black, seluar dia mana ye?
Cikgu : Eh, bukan seluar dia ke kak? Budak-budak ni tadi ramai ke tandas. Saya tengok dia paling akhir pegang seluar dan nampak susah nak pakai. Saya ingat seluar dia, terus saya pakaikan saja.
Saya : La...Khalish, ini bukan seluar awak. Ingat tak siapa ambil seluar awak? 
*Khalish menyorok belakang saya dengan muka bersalah*.
Cikgu: Cikgu tak marah Khalish, Khalish ingat tak siapa terambil seluar Khalish? 
*Khalish diam je - confirm dia takkan ingat atau jawab sebab masa balik sekolah semalam bila tanya siapa nama kawan, dengan yakinnya dia cakap Mohd Azli...alahai...tu nama Bapak awaklah!!*

Tak pelah mesti mak budak yang salah ambil seluar Khalish pun akan terkejut beruk sebab seluar anak dia dah jadi warna lain. Mari kita lihat Isnin ni sesi pemulangan seluar anak masing-masing. Phew...macam-macam kerenah anak masuk tadika ye... :)


No comments:

Post a Comment