18 April 2011

Khalish @ Setahun 11 bulan

Sejak mengenalpasti hasil kamera hp C3 say tak sharp macam hp nokia lain, mood memblog saya turun sama sekali. Ok, tu salah satu alasan bagi mereka yang bermasalah disiplin dalam dunia blog seperti saya. kekeke...

Baik terus bercerita - sementara dua hero tu tengah lena diulit mimpi.

Di mata saya, Khalish masih seorang bayi yang memerlukan sepenuh perhatian. Mana taknya, jarak usia dia dan Ilhan selang setahun. orang kata tak puas manja lagi dah dapat adik.

Serius cerita, saya pernah berada dalam tahap tekanan yang paling tinggi kerana menjaga kedua-dua anak yang masih kecil. Rasa macam diri sendiri yang terdera.

Dalam rumah ni, rasa macam tak terurus sebab banyak barang satu hal, satu hal lagi ada tukang selerak. Pendek cerita 10 kali kemas, 10 kali kali jugalah dia buat selerak. Pantang kemas sikit, siaplah dia mula baling sana-sini barang macam kapal karam jadinya.

Bila kata "Khalish no...", dia buka almari kasut, ambik kasut Ayah dan pakai dok keliling ruang tamu. Saya susun balik kasut, dia punggah koleksi Vcd dalam almari tv pulak. Tak habis susun vcd dia timbun pulak koleksi majalah saya dari almari buku. Adeh....tekanan mak tau.

Penyelesaiannya, hiasan kecik-kecik ni simpan dalam kotak dan bunga hiasan pun basuh dan balut elok sebab habis Khalish petik buat tabur setaman. Almari kasut dan vcd saya angkut letak kat tangga. Dia tak dapat naik sebab ada pagar. Itu belum bab menyapu...fuh...mencabar betul.

Walaupun aktiviti harian saya dan Khalish hampir sama saban hari, Khalish tetap anak yang saya sayang. Ibu lepok-lepok dan cubit-cubit tu nak mengajar. Biarlah ibu yang buat anak camtu, kalau orang lain maunya saya naik hantu suka-suka-hati nak pukul anak aku. *heh...terkeluar topik ok.

Bab makan, dah pandai memilih. Dia paling suka makanan bergoreng seperti nasi goreng, mee or bihun goreng. Paling dia suka makaroni bolognese. Buah-buah semua dia suka - epal, lai dan terkini durian, semua dipanggilnya "apal..." *tomato dan bawang juga termasuk sekali.* hehehe

Bila nampak Pak Nil dalam tv dia sebut "biak...'*maksudnya bijak (asyik tengok rancangan Clever edisi Malaysia). Selain Upin & Ipin, dia dah boleh layan channel Playhouse Disney, Backyard Science dan BoBoiBoy.

Pantang nampak iklan makanan dia sebut "nak..../ masak.."
Paling tak tahan, anak bujang saya ni berjiwa patriotik.
Asal nampak lagu 1 Malaysia or Bunga Raya, dia mula hentakkan kaki macam askar kawat dan goyang-goyangkan tangan sambil tunjuk satu. *1 Malaysia!!! Bagus berjiwa kenegaraan anak Ibu nih...

Dah faham arahan-* boleh suruh-suruh* ngeh...ngeh...ngeh. Cth ambilkan bantal adik, jom mandi, buka tv, pakai kasut, ambilkan barang itu, ini...Bila adik nangis dalam buai, cepat je dia berlari dodoikan adik sambil sebut "Allah...Allah".

Tu belum lagi gelabah sebab tengok adik dia meniarap dan muka tertangkup. Kalau ada air liur cepat je dia sebut "isu..isu"*maksudnya tisu* nak lap mulut adik yang banyak air liur. Bijak anak ibu, itu la gunanya seorang Abang!!

Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment