09 January 2014

Majlis Resepsi Jiran @ MH Hotel

Beberapa hari sebelum berpindah, sempat lagi kami menghadiri majlis perkahwinan anak jiran, Auntie Supiamah di hotel MH, Ipoh. Sebelum ni kami turut ke majlis pertunangan pasangan pengantin terbabit.

Meriah dan penuh berwarna-warni. Rasa macam dalam filem Bollywood gitu.

Satu persamaan, majlis perkahwinan masyarakat India turut mengamalkan pemberian wang pada keluarga pengantin. Kebiasaannya kita bagi pada mak pak pengantin, siap sampul bagai. Mereka pula terus bagi pada pengantin. Sekali tengok pengantin dah macam baru keluar bank dengan duit sekepuk di tangan. Tak main sampul-sampul ok. 
Serius cakap, Dr Jaya sangat cantik macam heroin Bollywood. Biasa beliau memang tak make up sangat.

Moga mereka berbahagia hingga ke anak cucu. 

Terus... kenangan saya berjiran dengan ibu beliau, Auntie Supiamah akan sentiasa dalam ingatan.

Biasanya Auntie dan saya sesekali berborak petang dah macam geng bergosip. hehe...Berkongsi bermacam cerita. Bila hari raya, sebelum balik kampung pasti saya akan berikan sebekas kuih raya yang dibuat untuk Auntie dan Aso (nenek berbangsa Cina sebelah rumah Auntie). Sebab kami balik kampung seminggu dan tak berkesempatan ajak datang rumah makan-makan hari raya.

Bila Deepavali dan Tahun Baru Cina, kami dapat balasan kuih raya, limau mandarin, manisan dan gula-gula. Anak-anak suka. Kadang-kadang Aso tiba-tiba muncul bagi coklat untuk anak-anak. Agak kelakar juga bila teringat saya kena gunakan nada suara tinggi untuk bercakap dengan Aso sebab pendengarannya agak kurang. Lebih tepat, banyak kurang.

Dah macam orang bergaduh dan rasa macam satu taman boleh dengar apa yang saya cakap. Nasiblah...Sempat saya hadiahkan dua helai kain batik sebagai kenangan buat Auntie yang gemar berpakaian sempoi di rumah,

Untuk Aso, puas saya jerit-jerit panggil dia dalam rumah tapi maklum sajalah....jadi, saya harap dia sihat-sihat belaka. 

Jiran BSP kebanyakan Melayu. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula dah lima tahun tinggal di tempat sama. Tiba-tiba rasa rindu dengan rumah no 37 di Ipoh. huhuhu.... 

Nota tambahan: 

Lepas balik makan malam, kami sempat meronda ke Dataran Stesen KTMB Ipoh buat kali terakhir. Kawasan ni jadi tarikan terbaru orang Ipoh menghabiskan masa sambil tengok air pancut yang bercahaya selain persembahan orang makan api. 


Suka sangat dapat mainan buih yang bercahaya dan ada lagu Gangnam Style. Daebak!
Dan yang menjadi perangkap bagi mak bapak adalah peniaga mainan yang merata kat sana. Murah memang murah, tapi perangkap tetap perangkap. ehehe....

No comments:

Post a Comment