30 August 2012

Adam Hawa dan Aisya Sofea

Sejak Isnin lepas jam 10, saya dah terpacak depan tv untuk drama adaptasi dari novel Adam & Hawa. Sebarang gangguan daripada suami dan anak-anak kurang dilayan bagi tempoh 30 minit berikutnya. Kalau ada iklan bolehlah ditunaikan sepantas kilat. hihihi

Sebab drama ini dilayan satu sebab saya minat karya novelis berkenaan. Dua, sebab ada Aaron Aziz (tapi tengok cerita juga), dan tiga saya suka dengan Global Station macam saya suka RadiusOne. 

Saya ada membuka fb Global Station esp mengenai cadangan mengenai watak heroin untuk drama berkenaan. Naik kelakar juga sampai ada sentap hati dan tak nak layan drama ni semata-mata heroin pujaan bukan menjadi pilihan GS. 

Biasalah nama-nama top aktres seperti Rita Rudaini, Nora Danish dan Izara Aishah menjadi pilihan ramai. Ibarat kata pembaca tegar fb sesuai dengan watak yang dibayangi seperti dalam novel. Pendapat masing-masing kan, lain orang lain pilihannya.

Bukan nak cakap apa, kalau kak Rita agak kureng sesuai sebab dah nampak macam sebaya Aaron la pula padahal watak Ain baru lepas SPM. Kalau Nora Danish ok manis dan comel tapi macam ada kureng di situ, dan Izara Aishah nampak sedikit 'kasar' dan 'tegang' ketika berlakon. Ini adalah sekadar pendapat peribadi saya. Mungkin kalau Sharifah Amani or Tiz Zaqyah boleh masuk senarai.

Tapi, selepas tiga episod yang saya tonton, pendapat saya pemilihan Nadiya Nissa sebagai heroin serasi digandingkan dengan AA. Serius sesuai walaupun sebelum ni saya hanya perasan dia berlakon sekali dua. Mungkin ada yang berpendapat Nadiya ni kureng rupa komersial untuk tatapan mata mereka. Tapi, saya rasa watak Ain Hawani yang comel, manis, bersahaja dan bersopan-santun sesuai dengan Nadiya. 

Lagipun, baru beberapa episod so saya percaya wataknya dan stail lakonannya akan berkembang dari satu episod ke episod lain. Watak Adam Mukhriz yang matang, playboy dan 'something' bila buat muka kerut dalam senyum memang milik Aaron. Takde aktor lain yang boleh lawan.

Saya suka scene bila Adam mengurat Hawa. Patutnya lebih banyak lagi babak kena-mengena antara satu sama lain. Baru boleh mengimbau kenangan lama. hahaha. Apapun, yang paling tak puas hati satu episod=30 minit je. Mana cukup. Dah la 80 episod. Grrrrr....Saya memang dah lama tak layan drama bersiri - hanya yang terpilih je jadi tontonan tau. Itu pun lepas ditelek siapa hero/heroin/pengarah/production/jalan cerita/pelakon. :)

Apapun, Nadiya harus dibeli peluang dna penghormatan untuk membawakan watak Ain Hawani. Boring juga kan kalau kebanyakan saluran dibuka asyik-asyik muka hero atau heroin yang sama. Naik muak. Tiada salahnya kita beri peluang muka lain untuk berlakon sama. Kata tiada diskriminasi. Kan..kan...kan.

Jangan lupa layan drama ini di saluran 134 - Astro Mustika HD pada setiap hari Isnin hingga Khamis jam 10 malam. Aiseh, nasib baik Keluarga Iskandar ada ulangan siarannya. Idup Mak Jah!

 






No comments:

Post a Comment