17 August 2012

Iftar Bersama Piranha di Malika Saba, Ipoh

Assalamualaikum,

Diam tak diam Ramadan tahun ini sudah sampai ke penghujungnya. Syukur peluang menikmati keberkatan berpuasa bersama suami tercinta dikurniakan Allah. Tahun ini kami mencipta rekod baru sebab baru sekali menjejakkan kaki ke bazar Ramadan. Tiba-tiba buat rekod sendiri. hihihi

Sudah tentu kita semua sibuk menguruskan persiapan terakhir untuk menyambut raya. Tahun ini saya sempat membuat beberapa jenis kuih raya untuk makan sendiri, keluarga di kampung dan keluarga mentua. Bila balang memenuhi ruang meja, macam tak percaya saya berjaya melakukannya. Sukar digambarkan kepuasan menghasilkan biskut raya dengan air tangan sendiri.

Untuk ingatan diri sendiri, kuih raya yang berjaya dihasilkan adalah; permintaan khas dari En Bapak (tart bunga, rempeyek bilis dan cornflakes madu), untuk keluarga & mentua (tart gulung, cornflake coklat, kuih gunting, snow almond dan sebahagian kacang2 dan muruku dibeli di Kampung Kacang Putih). Sempat juga saya ambil tempahan kuih tart gulung dan kuih gunting untuk Adik dan mentuanya. Nanti saya share resepi tart gulung yang sedap dan hasil satu adunan pun banyak di blog masakan saya kelak.

Kembali ke tajuk utama, Isnin lepas kami mencari tempat sesuai untuk iftar di luar. Sesekali dapat rehat memasak dan menikmati hidangan luar adalah saat yang paling didambakan seorang suri rumah macam saya. hihihi...

Tekak teringin nak makan makanan arab jadi setelah meng'google', saya berjaya menemukan sebuah restoran makanan arab di Greentown Ipoh iaitu Malika Saba. Lepas sesi mencari seluar raya, gigihlah kami ke sana membuat tempahan untuk iftar. 

Jam 6.45 petang, kami sampai di sana, ingatkan dapatlah tempat kat dalam restoran, sekali dapat kat sebelah luar. Oklah, nasib baik ramai lagi bersama-sama kami. Saya bukan apa, saya lebih suka makan di dalam restoran, sebab kalau di bahagian luar, sudah tentu ada yang mengambil peluang menghisap rokok. Saya memang pantang kalau tengah makan sekali bau rokok. Benci!

Jam 7.15, saya minta En Bapak ambil makanan dulu tapi dia suruh saya ambil dulu. Oklah, saya masuk ke dalam dan ramai yang dah keliling meja bufet. Masa tu adalah dalam 10 orang di hadapan saya. Pelanggan adalah dalam 100 orang. Bukan nak mengutuk dari pemerhatian saya mereka yang ambil makanan ni dah la terhegeh-hegeh memilih, pastu ambil macam nak makan lima orang sepinggan. Membumbung tuh. 

Nasi arab ada tiga jenis, lauknya ada ayam, daging, kambing, kebab, salad dan kuah dal, spaghetti, pencuci mulut warna hijau ada seloyang je - diulang seloyang dan semangkuk besar potongan buah-buahan. Air pula ada teh arab, oren dan air potih sejuk.

Sampai giliran En Bapak beratur, makanan dah tinggal sedikit dan pihak restoran tak reti-reti nak tambah dengan kadar yang cepat. Bila beliau kembali ke meja, muka dah sedikit hampa dan bengang. Ceritanya adalah sama, pelanggan yang makan kat dalam ambil makanan sampai tak ingat orang lain. Semua pinggan penuh membumbung. 

Lepas berbuka, saya minta En Bapak tunggu seketika manalah tau pihak restoran menambah makanan lagi. Masih berfikiran positif macam makan kat hotel. Sekali dekat jam 8 malam, tiada tambahan yang berlaku. Yang ada, mereka tambah kebab yang kering dan tak sedap serta sedulang ayam yang nak makan dengan kuah apa pun takde.

Kesimpulan, nasib tak menyebelahi kami pada hari berkenaan kerana iftar bersama sekumpulan keluarga piranha. Malika Saba pun satu, lenkali bajet makanan tu biar berlebih untuk semua orang dan rasa macam makan kat kem pelarian sebab kena berebut. Harga seorang adalah RM30 macam tak berbaloi walaupun rasa makanannya lebih sedap berbanding restoran arab lain kat Ipoh.

En Bapak tak puas hati sebab katanya makan bufet ramadan kat hotel Kinta Riverfront atau kat Pakeeza Ipoh lagi murah, makanan banyak dan tak perlu nak berebut. Sadis je rasa. Mungkin kami ke sana lagi lain kali tapi bukan pada bulan Ramadan sebab takut terjumpa kaum keluarga piranha lagi. 

Sekian.


2 comments:

  1. Hey there I am so glad I found your blog page, I really found you by accident, while
    I was searching on Google for something else, Nonetheless I am
    here now and would just like to say kudos for a fantastic post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don't have time to go through it all at the minute but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the great work.

    Also visit my site ... Le Parfait Skin Care

    ReplyDelete