27 September 2011

Bekam Polkadot

Tajuk ada polkadot dah macam apam polkadot pulak. hehe...Motif bergambar dengan beg polkadot adalah suka-suka. Tunjuk muka sipi-sipi saje dikhuatiri ada yang kol talian Nur repot kes dera.

Seumur hidup, ini kali pertama nak merasa berbekam. Ini semua gara-gara satu muka gatal-gatal sebab resdung. Ye...masalah yang tak habis-habis sejak dulu.

Sebelum kahwin setiap bulan harus ke salon Kak Ully di Banda Hilir untuk asap muka dengan rokok lilin resdung. Memang terbaek la.Bila dah kahwin dan beranak, harapan tinggal harapan la nak buat macam tu. Anak-anak asyik nak berkepit dengan ibu saja.

Pernah juga berangan nak buat rawatan dengan lintah. Tapi, bila membayangkan fizikalnya yang lembik, mengeliat-geliut dan merayap tu, uisshh...geli lak rasanya. Nak-nak ada 3-4 ekor melekap kat muka. Yearks...So, bila kegatalan makin tak terkawal, saya ambil keputusan drastik dengan persetujuaan Incik Abang untuk cubaan berbekam.

Kami ke pusat rawatan bekam di Rapat Setia, Ipoh. Di sini ada dua pengamal perubatan alternatif, suami isteri. So, tak yah malu sangat sebab si isteri akan berbekam untuk wanita sahaja begitu sebaliknya. Mula-mula seriau juga bila membayangkan muka bakal ditoreh dengan benda tajam spt pisau ke untuk keluarkan darah sebelum ditekap dengan cawan bekam tu.

Bila Sis tu terangkan hanya dicucuk dengan jarum halus, fuh...lega. Kuatkan semangat ok, nak sihat punya pasal. Lepas dikenalpasti tempat kegatalan dan sengal-sengal, maka cup yang disedut udara akan diletakkan seketika sebelum kulitmu dicucuk jarum.

Sebelum tu, balm sejuk diisi untuk kurangkan rasa perit. Pastu sesi cucuk (rasa dan bunyi macam kulit kena stapple) mula dilakukan. Nak kata sakit, sakit jugalah, nak kata sedap pun, bolehlah. huhuhu...Pastu, cup diletakkan semula tempat tadi antara 3-5 minit.

Pergh...terasa darah kotor keluar. Paling terasa bila tang hidung lega dapat oksigen dengan lebih banyak. Means, sebelum ni, hidung tersumbat semacam. Lega ya amat...Kat hidung je kena 5cup, pipi, dagu n tepi kepala sume sekali 7 cup. Bahu dan tepi leher 4 cup. Dok sedap je dia bubuh cup tu bila ko kata sakit sini dan sinun. 1 cup= RM5. Kiralah jumlahnya sendiri ye.

Mujur saya saja pelanggannya pagi tu. Suami dan anak-anak setia menanti di depan bilik rawatan sambil tengok tv.

Bila dah selesai semua, rasa lega berkurangan. Hasil luaran, alamak muka dah polkadot merah sana sini. Seminggu baru hilang kesan sume. Nasiblah kerja kat rumah je. Phewww...


notajari: Lepas rawatan kami ke tesco beli barang. Orang kiri kanan dok pssst...tengok muka polkadot saya. Oh ahkak, ni kesan bekam, bukan kena dera yer...

5 comments:

  1. erkkk tak sakit ke?? maaf yer soklan ni ku tanya kan...ihikss nk tau gak..kot2 leh try ke...;)

    ReplyDelete
  2. Fisa, tak sakit mana pun cuma mula2 je terasa perit sikit. lama2 ok je. buat kata Sis tu, budak 7 thn pun blh tahan. cuba lah barang 2-3 cup dulu. hehe...

    ReplyDelete
  3. salam kak, macam mana nak kontek pembekam ni ye?

    ReplyDelete
  4. stanley climbfall> kena buat temujanji dulu. details di bawah

    Alamatnya adalah :
    No. 75, Jalan Raja Musa Mahadi
    Taman Hillview Rapat Setia
    31350 Ipoh, Perak

    Mobile: 012-4521737
    http://bekamipoh.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Salam Tuan..
    Bekam lintah ni masih beroperasi?
    Saya mencari perkhidmatan bekam lintah di ipoh
    No phone saya 0193877708

    ReplyDelete