23 September 2010

Rancang Kelahiran


Semalam adalah hari bertemu dengan doktor pakar. Kali pertama dalam sejarah berjumpa doktor kat spital gomen nih. Disebabkan saya ada history kelahiran secara c-sor, makanya sesi perjumpaan itu adalah diperlukan memandangkan usia kandungan saya dah masuk ke minggu 33.

Jam 8.30 pagi dah tercongok depan unit obstetrik & gyn. Adeh....ramainya ibu-ibu ngandungs yang ada apppoinment, ingatkan saya sorang jek. hehehe...Pas amik urin, darah, tekanan darah, timbang berat, menjawab beberapa soalan rutin dari acik nurse serta membayar ongkos RM30, saya pun duduk melepaskan lelah atas kerusi menunggu.

Tak lama lepas tu, Orang Sebelah datang membawa Khalish dan bungkusan makanan. Kesian pula rasanya diorang kena menunggu lama sebelum giliran saya tiba. 30 minit lepas tu, nama saya dipanggil. Oh...doktor adalah sangat muda, macho n baru nak grad bulan 10 ni ye. Tak pe, bila lagi nak bagi peluang untuk dia praktik jadi doktor sebenar. hehehe...

Plan kelahiran yang diconsult kepada saya:

1- Pelahiran cara normal :
0-5% hingga 1% parut jahitan akan terbuka semula

Jika kontraksi perlahan dan perlunya bantuan induksi:
Kadarnya 2-3% jahitan akan terbuka semula.

(ini bermakna kadar peratusan itu adalah tersangat rendah dan saya ada peluang untuk bersalin normal....syukur...harap2lah).

2- LSCS
Kena buka jahitan dari a-z, selapis demi selapis, benang demi benang. (hishh...dijauhkanlah, dah la parut saya kat perut ni tak nampak langsung - tq to Dr Khoo kerana seni jahitan yang sungguh tiptop).

Overall, saya vote untuk kelahiran normal. Harap-harap ada peluang untuk saya merasai kenikmatan sebenar saat melahirkan anak secara normal. Lain-lain, baby sihat dan kepala dah turun ke bawah. Saya pun baru baik demam, cuma badan je masih sengal sana sini.

Doakan saya dan baby selamat ye. Salam sayang.

No comments:

Post a Comment