11 August 2010

Hati-hati : Kurma Israel ada di pasaran



Salam 1 Ramadan semua,

Kurma adalah makanan sinonim bagi setiap keluarga bila tibanya kedatangan Ramadan. Saya dan keluarga tak terkecuali menjadikan kurma sebagai pembuka selera sebelum menjamah makanan lain.

Kalau bulan-bulan lain agak kureng sikit nak makan kurma ni kecuali time peknen yang menuntut saya mendapatkan khasiat kurma dengan sebaiknya. Saya sukakan kurma sedikit kering dimana kulitnya seakan berkedut tapi isinya masih moist di dalam.

Tahun ni, syukurlah kami berjaya mencari kurma badam di Agro Feast, Sg Siput setelah usaha pencarian mencari di sekitar Ipoh gagal. Kurma ni dari Iran yang diedar oleh syarikat dari Penang.

Sebenarnya ada cerita yang ingin dikongsikan ketika blogwalking geng blogger (tapi...saya betul-betul kesal kerana terlupa nak save blog sapa yang saya tersesat tu, maaflah ye).

Isinya : Mengenai ingatan supaya berhati-hati dalam ketika membeli buah KURMA kerana didapati dalam pasaran sekarang terdapat KURMA yang berasal dari negara haram ISRAEL Laknatullah.

Ia bercetak jenama Jordan River. Ia sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi di edarkan di Malaysia. Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin. Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi.

Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura. Para Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis ini..kasihanilah rakyat-rakyat Palestin yang hari-hari ditindas dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.

Perangi Yahudi dalam apa cara sekalipun, walaupun dari segi ekonomi kerana itu sajalah yang mampu kita lakukan untuk saudara-saudara Islam kita di bumi yang di berkati Palestin.

p.s:// Ini pula cerita yg didengar dari hujung telinga --- hati-hati sapa yang suka beli kurma di Jayen, check dulu dari mana negara asalnya kurma ni. Memanglah semua kurma halal, tapi bila yahudi laknatullah yang tanam dan jual pada orang Islam, takkan kita nak kayakan dia pulak.

Selamat berbuka puasa!!!

No comments:

Post a Comment