28 June 2010

Cerita Terkini


Assalamualaikum,

Alamak bersawang, berdebu dan berhabuk2 blog saya nih. Lama sungguh tak berupdate. Selalu blog walking ke blog kengkawan je. Nak masuk entry baru asyik bertangguh-tangguh je.

Bermacam aktiviti - balik kampung pertengahan bulan lalu (jumpa mak ayah tersayang, pergi kenduri kawin kawan sekolah, n dapat makan laksa thai hasil air tangan mak su yang sangat sedap), famili mentua datang bertandang, gitu gini, akhirnya saya mengabaikan blog yang tak seberapa ni. wakaka...alasan mengalahkan kesibukan seorang menteri pembangunan wanita.

Saya sekarang dah masuk 5 bulan 2 minggu dan 5 hari. Perut makin maju ke depan (nasib baik berat baru bertambah 3.3kg), baby pun makin aktif beriadah dan berenang2. Jantina? Jangan tanya lagi sebab dah 3 kali scan baby asyik dok tunjuk montots pada skrin. kekeke...

Jumaat lepas saya baru mendaftar checkup dengan klinik desa di Chemor. Sebelum ni, checkup di Poli Ar-Ridzuan - klinik panel OS. Datang pagi-pagi (sebelum kol 8 dah terpacak depan klinik) tak ramai orang. Turn nombor 2. Amik urin, check darah bagai - akhirnya saya masuk ke bilik pemeriksaan. Acik misi yang peramah mula check perut, tanya bermacam soalan dan beri penerangan yang secukupnya.

Katanya darah saya tak cukup pekat - bawah 10.4 (siap tulis dengan pen merah dalam buku tu). Advnya kena makan lebih banyak zat besi - cth makan hati, kerang, sayur hijau spt bayam, minum susu 2x sehari dan dicadangkan makan ubat dengan jus oren. Saya diberi 2 minggu untuk pekatkan darah @ hemoglobin.

Masa peknenkan Khalish pun saya menghadapi masalah yang sama, tapi berjaya mengatasinya. Harap kali ni pun sama gak kerana kali ni pening, pitam dan cepat penat kerap mendatang.

Bercerita mengenai Khalish pula - sekarang dia dah mula berdiri dan bertatih 2-3 tapak. Keterujaannya nak 'dapat kaki' sangat terserlah ditambah pula bila dipakaikan kasut. Bawa saja dia luar rumah sambil pegang tangannya - meleju je dia melangkah macam pro gamaknya. Bila ajak masuk, confirm mengamuk sebab nak berjalan je kerjanya. Aduhai...

Now, dia dah faham beberapa ayat yang diungkapkan kepadanya - bila cakap

1. "Khalish...tolong amikkan ibu mainan tu (depan mata dia) - laju je dia amik bagi kat tangan.
2. Bila dia dah berdiri depan tv sambil tekan punat on/off "Khalish...cannot2x..." - terus dia buat-buat jalan pegang almari tv tak pun dia terus duduk atas lantai.
3. Bila ayahnya balik (selalu dah maghrib) - "Khalish, ayah dah balik (sambil matanya tengok ada cahaya lampu kereta ke tak di balik langsir), baru dia merangkak pergi ke pintu.
4. Bila saya kata, "Khalish lapar nak makan bread/ biskut ye?" - dia jawab dak...(nak lah tu).
5. "Pergi main dengan ultraman/adik bear" - confirm dia pergi ke tempat mainannya yang terletak bawah tangga. Siap dia terbang2kan lagi ultraman tu, bear pula ditimang2kan macam dia kena timang.

Selera makannya pun makin bertambah- saya seronok bila dia nak makan macam-macam. Tapi...bukan sebarang, masih lagi dalam pemantauan. Nak masak pun saya bertambah rajin - saya buatkan makanan yang lembut-lembut dan senang dikunyah spt dorayaki, apam, cekodok manis + oat.

Selalunya OS yang larang saya jangan bagi makan itu ini, tapi belakang saya dia yang bagi anak makan apa yang dia larang pada saya. (ada ka patut??)

Rasanya cukuplah setakat ini, rasa nak gelap mata lak bila tengok PC ni lelama. Ada cerita kita kongsi lagi eh. Harap tak bosan membaca celoteh saya ni. Semoga semua sihat selalu dan salam sayang.

Sekian, wassalam.

No comments:

Post a Comment