04 June 2010

Rasa nak meraung, tapi....

Entah kenapa pagi ni Khalish lebih aktif daripada biasa. Aktif yang bagaimana? Ya....Khalish membantu saya 'menyemakkan' lagi keadaan ruang tamu yang sedia semak.

Barang permainannya saya dah susun chanteks2....masukkan dalam kotak yang mana ada kotak lagi. Mainan kecik2 saya masukkan dalam bakul yang orang bikin buat hamper tu. Bear, mainan patung dan kad imbas saya susun elok2 letak semua dalam playmate dia.

Saya ke dapur untuk masukkan baju dalam mesin basuh, tak sampai 5 minit saya dengar bunyi balingan yang bertalu-talu. Saya tengok, kereta, ultraman, telefon, itik semua kena baling di setiap penjuru. Saya : Tak pe, mungkin Khalish tak puas main lagi. Saya biarkan dia bersendirian bersama permainannya.

Sejam kemudian, saya kemas permainannya sebab saya nak menyapu. Saya cakap dengan Khalish duduk atas baby sofa dia elok2 sambil tengok Lost. Habis menyapu, Khalish hilang dari sofa, tengok dia dah mula aktiviti selongkar barang mainan yang saya letak bawah tangga.

Ahahaa...Huhuhu...Iskhiskhiskh...Ibu rasa nak meraung sebab badan rasa letih sangat pagi ni berkemas barang permainan Khalish. Bukan sekali dua tapi dah 6x. Aktiviti membaling permainan seakan terapi buat dia. Bila dah membuat balingan, dia akan tengok mana permainan itu jatuh. Adus....

Biasanya tak delah dia macam ni. Belum lagi bab dia mengusik koleksi majalah Rasa, PaMa, Mami n Baby saya kat almari tu. Belum lagi perhiasan yang sebelum ni bertugu atas almari tv - habis dia jatuhkan. Pewww....

Khalish, oh Khalish, Ibu nak marah tak sampai hati sebab khuatir mengganggu perkembangan pembelajaran Khalish menerusi aktiviti bermain. Simpan mainan tempat lain, kesian pula dia tercari-cari mana permainannya.

Hmm...macamanalah agaknya cikgu-cikgu tadika yang sabar melayan kerenah belasan atau puluhan anak muridnya ye? Nak marah, anak orang. Sudahnya....kemas jelah walaupun terpaksa merungut berbakul-bakul dalam hati.

Ibu : Khalish, dah main, kemas semula ye. Masukkan dalam bakul macam ni.
Khalish : (tang...tang...tang...mainan dicampakkan ke sana sini)
Ibu : Ya Allah, berikanlah aku kesabaran yang tinggi dalam menghadapi ujian ini. Iskh100x.

No comments:

Post a Comment