06 May 2010

Antara Khalish dan Hujan

Salah satu keletah Khalish yang membuatkan saya tersenyum sendirian adalah bila turunnya hujan.

Bila hujan, biasanya saya akan cakap, "Khalish, hujan dah turun" dan secara automatiknya dia akan memandang ke arah sliding door untuk melihat kebenaran kata-kata saya itu.


Reaksinya, dia akan sebut ayat-ayat pingu hmmm...huhhuhhuh....atehtehh dan beberapa butir percakapan yang menggambarkan dia suka kehadiran hujan. Ada sekali tu, bila saya ajar sebut hujan....dia balas...ajan...dalam 2-3 kali tu. Eksited betul saya dibuatnya, rasa nak melompat pun ada.

Seingat saya, sejak Khalish berusia lima bulan saya memperkenalkannya dengan hujan. Pada awalnya, ia sekadar taktik saya untuk mengalih perhatian Khalish yang ketika itu sedang moody. Tak sangka pula, akhirnya ia menjadi kebiasaan dan kesukaan anak bujang saya itu melihat hujan.

Bila hujan (waktu siang), dia akan duduk / baring mengadap sliding door melihat air hujan yang turun dan atap. Leka sungguh...bukalah cerita kartun apa pun, offerlah permainan best mana pun, tak pun panggil dia. M*mp*s tak layan.

Pendapat saya, mungkin naluri kanak-kanak sukakan sesuatu yang bergerak, mungkin juga titisan hujan dalam kuantiti yang banyak serta bunyi jatuhannya mampu melekakan mereka. Atau mungkin juga mereka jenis yang sukakan air!!

Kalau saya free, saya akan menemaninya dan mereka-reka cerita versi kekanak..."Hujan kawan baik manusia, tanpa hujan kita tak dapat sumber air dan pokok akan mati sebab haus. Tapi...kalau hujan lebat sangat boleh menyebabkan banjir dan time tu hujan akan jadi musuh manusia".

Hehehe...macam la anak saya tu faham.

Ada sekali tu, lewat petang hujan, masa ni dia dah lapan bulan. Dia ketuk-ketuk sliding door bagai nak pecah sebab teruja hujan turun. Ntah macamana, saya dukung bawa Khalish keluar dan bagi dia pegang air hujan yang jatuh dari atap. Gelak tak ingat budak tecik ni. Bila bawa masuk, ngamuk nak terus main hujan. Sabar je lah...

Sekarang, dia dah boleh berdiri dengan bantuan. So, bila hujan saya akan dirikan dia kat pintu besi dan dia boleh tengok hujan dengan lebih jelas.



Tengok puas-puas sampai ngantuk. Lepas tu, Khalish dan Ibu leh titon.
Sedap wooo tidur time hujan. Sejuk....

No comments:

Post a Comment