14 February 2010

Kisah Tahun Baru Cina Ayah Saya

-pix credit to google-

Salam semua,
Hari ni saya dapat idea nak berkongsi kisah Ayah kesayangan saya menjelang Tahun Baru Cina (CNY). Sebelum itu, jangan salah anggap ye, Ayah saya bukan mualaf tau. Kisah ini saya ceritakan kerana rasa kagum dengan nilai persahabatan yang dipamerkan antara Ayah dan rakan-rakannya berbangsa Cina.

Ayah saya seorang pesara tentera. Selepas tamat perkhidmatan, Ayah yang sudah terbiasa dengan rutin kerja keras telah mencuba pelbagai pekerjaan termasuk tolong kawan berniaga ikan di pasar (3 hari je ayah mampu bertahan), membuka kedai runcit serta membawa kereta sewa (teksi) - ni lama sikit coz ayah terus beli kereta sewa baru.

Namun, selepas Ayah dan Emak balik menunaikan Haji buat kali pertama awal 1990-an, Ayah yang sebelum itu ada memohon tender sebagai pengusaha kantin sekolah mendapat surat tawaran menguruskan sebuah kantin sekolah rendah angkatan tentera di Kem Terendak.

Sejak itu, bermulalah kehidupan kami sekeluarga menceburi bidang perniagaan makanan sehinggalah ke hari ini di mana Ayah melebarkan sayap bisnes sebagai katerer terkenal di seluruh negeri tadbiran Tok Ali (bukan nama sebenar). So, bila dah berbisnes ni, maka contact rakan bisnes amatlah penting. Sejak itu, kami secara tak langsung mengenali rakan-rakan bisnes Ayah seorang demi seorang.

Mereka panggil Ayah saya Haji. Mungkin Ayah saya kacak berkopiah putih maka mereka memanggilnya begitu (kekeke...Ayah saya encem tau). Kadang kala, apabila mereka telefon ke rumah untuk bercakap dengan Ayah (Ayah saya tak suka bawa henpon, nyusahkan katanya), mereka gemar mengucap Salam pada si penjawab panggilan. Sampaikan kami terkadang konfius antara yang pemanggil itu Islam atau sebaliknya.

Malahan, ayah juga suka mengusik dengan panggilan Aji di awalan nama mereka (kata Ayah, tu doa moga-moga mereka diberi hidayah). Antara nama-nama rakan bisnesnya yang amat kawtim seperti Robert@Aji Robert (tokeh Aiskrim), Gemok@Aji Gemok (tokeh buat rumah), Along bukan Ah Long ye(tokeh kedai runcit - bujang lagi o...) dan Ah Fatt (tokeh minuman berkarbonat.

Walaupun mereka berlainan bangsa, namun apa yang terpancar di sebalik hubungan yang pada mulanya atas dasar perniagaan itu adalah satu ikatan persahabatan berteraskan kepercayaan dan kejujuran antara satu sama lain.

Pernah satu ketika bisnes Ayah dilanda kerugian (akibat seorang ketua kampung yang buat kenduri kawin anak tapi tak nak bayar baki RM5,000 duit katering dengan 1001 alasan - (huh...tak de duit cakaplah. berlagak je lebih - erkh...terkeluar topik lak., i'm sorry). Ayah kekurangan wang untuk membayar duit barangan runcit yang sebelum itu diambil terlebih dahulu daripada tokeh kedai runcit.

Ayah berterus terang dengan Along mengenai masalah yang dihadapi. Apa yang membuatkan Ayah rasa terharu adalah keprihatinan dan kata-kata yang terkeluar dari mulutnya. Kata Along, biasalah tu Aji, olang bisnes ni kadang kala ditimpa ujian olang tipu kita. Ini lisiko yang perlu dihilapi. Tak pelah, nanti Aji ada duit, baru Aji bayar pada saya. (ayat dia okey sikit daripada itu tokeh Metrowealth. Lu olang ada kenai ka? he3...!)

Saban tahun, tokeh aiskrim lak suka sponsor aiskrim buatan kilangnya bila Ayah buat rumah terbuka Aidilfitri. Bukan sikit-sikit, sekali 500 biji siap dengan ice box yang jual kat kedai tu dia bagi pinjam. Tokeh rumah pun gitu, bila nak renovate rumah dia suka cadangkan rekaan yang macam2 (bajet pun bertambah la), Ayah dah hint kata tak mampu nak bayar kalau lebih bajet. Tapi, bila dia cakap dia percayakan Ayah dan tak kisah bila nak bayar, hah...gasak. Ayah tak kisah...

Ada tu, siap bagi Ayah pinjam duit sementara nak dapat bayaran dan Ayah pun ada memberi pinjaman kepada mereka tatkala mereka ditimpa kesulitan.

Kebiasaannya sejak 10 tahun lalu, bila menjelang Aidilfitri seorang demi seorang tokeh datang bawa hamper raya. Ada tu siap bagi sepasang baju Melayu dan beberapa kain sarong (berbau wangi) untuk Ayah. Pernah sekali, berbelas hamper jugalah tersusun dekat ruang tamu rumah. Sebagai menghargai persahabatan mereka, Ayah menjemput mereka dan keluarga datang meraikan kemeriahan berhari raya bersama kami.

Sehari sebelum CNY pula, Ayah akan ke rumah rakan-rakan bisnesnya untuk menghantar bungkusan istimewa yang mereka gemari. Apa isinya? Setelab kuih ros, dodol dan beberapa kerepek yang ditempah khas untuk mereka. Kata Ayah, tak de salahnya kita menggembirakan rakan sendiri - tak kisah la apa bangsa sekali pun.

Dulu masa saya masih bersekolah, saya 5 beradik suka ikut Ayah beraya di rumah rakan-rakannya yang berbangsa Cina itu. Tapi, kami selalu jeles sebab Ayah dapat angpau RM50 tapi kami dapat RM20 je. Tak acikan?...- budak-budak yang materialistik sungguh.- (perhatian- nilai ni Mak Ayah tak ajar k, kami yang belajar sendiri. kekeke)

Hingga kini, saya dapati hubungan Ayah dan rakan-rakannya itu masih erat dan akrab seperti dahulu. Kata Ayah saya lagi, duit boleh dicari tapi Kepercayaan orang pada kita, Kejujuran dan Kesihatan tiada dijual di mana-mana. Saya bangga dikurniakan seorang Ayah seperti ini. Sungguh saya bangga. Bangga sangat. BANGGA!!!

Notakaki :
Esok saya sekeluarga nak balik kampung di Melaka. Rindunya...Selamat bercuti semua. Jangan makan limau banyak2, nanti batuk.

Wassalam

1 comment:


  1. [url=http://blue-pil.com/en/item/generic_xenical.html]xenical[/url]

    ReplyDelete