13 January 2010

Bila Si Langau Berbau Bangkai

# Ini entry cili padi : ganti nama ibu bertukar menjadi aku #

Pagi ni mak ada kol gtau adik aku sedih n stress coz kawan sepejabatnya memfitnah dia dengan bos. Fitnah ni mula jadi bila bos dia bergelar Datuk hampir 6 bulan lalu. Untuk pengetahuan, adik aku ni baru dua tahun bekerja sebagai seorang P.A di sebuah badan berkanun kerajaan.

Memula adik aku tak amik pusing dengan cakap2 orang-yang-sakit hati-tengok-orang-lain-hidup-tenang ni. Tapi, bila dia berdiam diri makin melampau lak hingga satu bangunan termasuk pak cik guard n mak cik cleaner pun tau gak.

Ada ke dia fitnahkan adik aku skandal dengan bos dia? Jadi bini no.2. Adoi...ingat adik aku tak de taste ke ape. Hello...we'all tak minat dengan barang 2nd hand la. Mesti orang kata kalau angin tak bertiup masakan pokok bergoyangkan? Then, aku tanya adik aku adakah dia bermain cinta dengan bos dia? Mengucap panjang adik aku tu, balasnya "Kak, tak terlintas langsung adik nak kacau rumahtangga orang. Adik cuma nak cari rezeki halal, tu pun ada orang dengki,". Kesian adik aku...

Ada cerita disebaliknya. Ada senior kepada bos dia (jeles tak dapat pangkat Datuk) buat cerita kononnya bos adik aku ni ada skandal dengan P.A (adik aku kononnya). Bila sekor langau dah makan bangkai, apa lagi langau2 lain pun join la sekaki. Pastu, tokok tambah kononnya dah berjangkit dengan kawan bos dia (sorang Datuk) skandal dengan pegawai satu opis sampai jadi bini no. 2. huh...tak semua orang berpangkat camtu kan?

Adik aku ni pun ada gunting dalam lipatan gak. Orang cantik, lembut mestilah disukai ramai. Yang jeles tu sapa lagi kalau bukan kaum yang sama gak. Adik aku ni dah naik gred, lagi la menjadi nanah dalam hati si langau betina tu.

Fitnah tu bukan setakat terhenti kat opis je sampaikan menjadi bahan bualan dalam FB. Adik aku baru tau. Huh...memang tak de keje lain diorang ni padahal banyak lagi topik negara yang boleh dibincangkan. Pasal gula naik ke, jenayah sana sini ke...Heeeii...! Manusia cetek ilmu dan agama macam nilah....

Adik aku ingat dia kuat nak hadapi semua dugaan ni, tapi sebagai seorang wanita muda yang baru nak mulakan perjalanan hidup ni dia seakan rebah sekejap. Mengalirkan air mata untuk meredakan keresahan di jiwa. Betullah fitnah itu lebih dahsyat dari membunuh.

Sampaikan dia rasa cam tawar hati je nak gi keje. Tak bersemangat nak dengar orang mengata atas, bawah, depan, belakang pasal dia. Dah la tak berani bertanya face-to-face dengan adik, dicanangnya cerita depan2 dia lak tu. Sabarlah dik...mulut manusia ni selagi dia tak m*mp*s. Tak tutup mulutnya.

Ni aku dengar, bos dia dapat naik pangkat gi departmen lain. For sure lah bila kita wat keje tiptop dan bos puas hati, so bawa kita sekali keje dengan dia. Sapa2 pun, kalau dapat bos baik mesti kita nak kerja dengan dia lagi kan? Maka, bertambahlah dengungan langau2 yang berpenyakit hati memfitnah sana-sini kononnya bawa bini muda sekali. Kalaulah...langau2 tu boleh dibunuh dengan ridsek, alangkah....

Aku berharap adik tabah menghadapi dugaan hidup. Manusia ni ada 3 jenis...
1- Jenis tak kacau hidup orang dan orang tak kacau hidup kita.
2- Jenis suka kacau hidup orang tapi tak suka orang kacau hidup dia.
3- Jenis tak kacau hidup orang tapi orang suka sangat kacau hidup kita.

Takkan aku nak suruh adik aku wat notis kat papan kenyataan macam ni lak,
"bahawasanya saya ...... bersumpah tidak mempunyai apa2 hubungan dengan bos saya iaitu ..... Semuanya adalah fitnah semata-mata. Sekian untuk makluman si langau tercabut kepak".

Takkan nak pergi sekor2 untuk jelaskan perkara sebenar. Tak pun, takkan nak panggil krew Melo*eh nak wat statement. Adik aku tu bukan selebritik, cuma seorang anak dara yang sempoi berusia 23 tahun je.

Banyak2 lah bersabar dik, kita keje mana2 sekalipun, mesti ada cabaran dan risikonya tersendiri. Asalkan kita berada di pihak yang benar, insyaallah mereka2 tu ada balasannya sendiri. Jangan lupa, mohon perlindungan dari Allah jauhkan hasad dengki dan kejahatan manusia serta dari godaan syaitan.

Nampaknya, balik kampung t ko kena mandi bunga untuk buang aura -ve, pulihkan semangat dan cara tak langsung naikkan seri. hehehe... Jangan bos ko yang anggap ko cam anak sendiri syok kat ko sudah. (i tak rela nak beradik iparkan orang tua. yewks...). Moga adik tenang selalu dan bertemu jodoh dengan insan yang fresh n berkualiti. (spesis jawa rejek tau... takde kelas -uppps...ada yang terasa kah? Sapa terasa tak de kelas aku ngutuk ko la tu. Zasss!!!)

1 comment:

  1. jgn d layan je langau2 tu.. lama2 diam la tu.. dorang ni klu negok gadis yg lemah lembut mula la sakit hati.. sakit je jiwa dorang.

    sabar je la tuk adik sis ye.. doa bnyk2 supaya org yg menfitnah tu terima balasan yg setimpal. x tunjuk kt dunia kt akhirat nnti..

    ReplyDelete