19 April 2011

Saya Tak Ternak Makhluk L!!!

*credit to google - geli nak guna imej sebenar*

Sejak beberapa bulan kebelakangan ni, hidup saya diselebungi 'kegelian' bila tiap kali hujan turun.
Asal masuk je bilik air bawah mesti mata tu terus melilau kat lubang air, kat dinding dan mangkuk tandas. Jirus-jirus air sikit nak tengok ada tak makhluk banyak kaki melepak kat situ.

Kalau ada, harus saya jerit kecil dan buat aksi geli-geliman sambil laju-laju cari penyembur lipas nak 'fire' itu makhluk banyak kaki. Lepas fire ketuk sepenuh tenaga pakai cebok. Dah boleh teka makhluk apakah itu, saya bagi klu ye, namanya bermula dari abjad L. Lipas?? no..no...kalau tak hujan pun dia ada gak.

Jawapannya adalah LIPAN. Ish...meremang je bulu tengkuk saya walaupun tengah tekan keyboard dan sebut dalam hati. *bukan cerita hantu pun boleh guna perkataan meremang tau*. Sejak zaman bebudak hingga kini saya memang fobia dengan haiwan yang melata, berkaki banyak dan jenis lembik-lembik ni. Harus jegil mata besar-besar dan angkat bahu geli-geli sebagai tanda tindakan refleks.

Bila dah jadi mak orang ni, keselamatan anak-anak adalah menjadi keutamaan. Saya risau kalau L tu round sampai ke dalam rumah dan membahayakan keselamatan anak-anak or suami. Dijauhkanlah...

Dah google cari penyelesaian - ada yang jirus air panas kat lubang air, ada yang sembur pakai penyembur lipas dan bubuh cloroc. Semua try dah, tapi yang pasti setakat ni penyembur lipas yang paling berkesan.

Tau je hujan, terus sembur kat lubang dan tepi pintu masuk. Sure pening-pening lipan dan pastu mati kejong bergelimpangan. Kalau 2-3 ekor ok tu boleh tahan lagi, tapi bila dikira-kira dekat 7-8 ekor anak lipan yang ada.

Geli tau, dok terbayang sarang dia kat celah mana dalam salur air tu. Scary...Kata En Bapak, mungkin kawasan perumahan ni dulu asalnya ladang kelapa sawit, tanah lembab dan musim hujan memungkin faktor makhluk tu bermain dalam bilik air kami. Tapi...tahun-tahun sudah tak de pun...???

Tulah, bilik air aku ni bukan taman permainan korang, kan dah kena 'pembunuhan beramai-ramai'.

notakaki: sebelum ni masalah anak anjing masuk rumah selesai dah, ni masalah cik L bilalah nak selesai. mesra alam sungguh taman perumahan nih. agak-agaknya ada tak ubat khas bunuh lipan yer???

No comments:

Post a Comment