09 April 2013

Beg Kertas - Nak Dibuang Syg, Bila Disimpan Rasa Menyemak

Masa kemas barang dalam kotak tempoh hari, baru perasa ada timbunan beg kertas kira-kira 100 yang kebanyakkan diperoleh En Bapak menerusi majlis atau tugasan yang dihadiri. Cenderahati wajib di dalamnya seperti buku nota, diari, pen, mug, termos atau tshirt. Kalau majlis syarikat atau hotel dapatlah yang best sikit paling kurang pun baucer. 

Walaupun dibuat daripada jenis kain, guni, kertas kualiti tebal atau biasa serta plastik, kita tetap panggil beg kertas sebab dah empat segi bentuknya dan ada tali pemegang di atasnya. Bila dah banyak-banyak, mulalah sesi pemilihan kasih bermula. 

Yang jarang diperoleh, bersaiz besar, unik haruslah dipilih manakala yang biasa-biasa kita beri saja pada jiran atau sedara mara. Haruslah disertakan bersama 'sesuatu' di dalamnya bukan beg semata ok.

Masa kerja dulu pun, menimbun la dapat beg kertas ni. Sampaikan Mak bising pasal banyak sangat beg kertas sana sini. Penyelesaiannya, kami letgo beg tu sekali dengan lauk majlis kahwin dalamnya. Senang, jimat tak perlu beli beg plastik banyak. hehe...

Fungsi beg kertas yang besar-besar, kita bawa ke pusat membeli belah kalau nak beli barang terutama hari Sabtu. Kan senang tak delah barang-barang yang dibeli tu terpamer kat dalam troli, sekaligus menyokong pengurangan plastik. Kononnyalah. 

Tak pun, beg kertas tu kita buat isi bekal ke pejabat En Bapak. Ha, dengan bekas nasi, lauk, 2 botol air dan satu bekas air teh bunga raya sesuai sangatlah dengan beg kertas yang besar. Pulak tu boleh tukar-tukar beg lagi setiap minggu. Dah banyak beg la katakan.

En Bapak punya, sanggup beli beg dengan jajan RM10 tu
Atau setiap 2 minggu sekali beg yang terpilih akan dibawa Khalish ke kelas kolam renang. Senang nak isi baju salin, tuala dan botol air. Kelas awak nak, bawa beg SPRM, Jabatan Perbendaharaan, pejabat MB dan UTP pun ada. hihihi...

Kebanyakkan pencarian google ditemui melibatkan beg kertas coklat. Banyak juga kraf yang boleh dihasilkan. Untuk beg kertas seperti yang saya simpan ni tak jumpa lagi. Mana lah tau boleh jadi kreatif pulak. hihihi...Ada tak sesiapa yang pernah buat kraf daripada beg kertas? Kongsilah.  


2 comments:

  1. say pon suka jugak simpan paper bag ni..nak pakai sayang.

    ReplyDelete
  2. Cik Viva: kalau yg nmpk kelas tu sayang nak pakai kan...hehe

    ReplyDelete