13 February 2013

Padah Mengganggu Penyu Segari

Walaupun tahun ini tahun ular bagi kalender Cina, tapi kali ini kami pergi melawat penyu. hehe... Sempena cuti Tahun Baru Cina ni, En Bapak telah membawa kami anak beranak berjalan sekitar daerah Manjung. Kami bermalam di Lumut, dan keesokkan harinya memulakan jelajah sekitar Segari, Pantai Remis dan Beruas. 

Destinasi lawatan pertama kami adalah ke Pusat Pengurusan Penyu Segari. Pusat ini adalah di antara enam buah Pusat Pengurusan dan Penerangan Penyu di bawah kelolaan Jabatan Perikanan di seluruh negara.
Walaupun Segari di bawah mukim Manjung, saya ingatkan dekat-dekat sahajalah tempatnya daripada Lumut, namun tanggapan saya meleset sekali. Seriau juga mencari tempat ni bila terpaksa meredah hutan kelapa sawit, berjumpa dengan ladang ternakan ayam, jalan sempit dan berlopak hinggakan hampir rasa nak suruh En Bapak patah balik kerana tak jumpa papan tanda sepatutnya.
Luas kawasannya dan kemas sahaja
Hingga ke penghujung jalan kami bertemu Baitul Hilal Segari, dan akhirnya terpandang papan tanda ke pusat berkenaan. Yahuu...teruslah kami ke sana dan memakir kereta di luar pusat berkenaan. Ikut logik, haruslah pusat ini berhampiran pantai. Lebih tepat lagi, betul-betul letaknya bersebelahan pantai. Sayangnya, bahagian hadapan pusat ini ada pulak beberapa keluarga yang berkhemah dan siap sidai tuala mandi kat depan pintu pagar masuk.
Terlebih dahulu kami ke bangunan pusat informasi. Baiklah, ada seekor penyu gergasi menyambut kedatangan kami. Adalah beberapa informasi mengenai spesis penyu, habitat dan dua ekor penyu yang diawetkan. Ada juga mungkin hasil seni yang dibuat menerusi program pemuliharaan penyu.

Kemudian, kami ke lokasi penetasan penyu. Kita tengok dari jauh sahaja ye, kang terkejut lak anak penyu tu. Lepas tu, kami ke tangki asuhan anak-anak penyu. Teruja Khalish dan Ilhan melihat anak-anak penyu yang comel lote tu seakan belajar berenang. Saya lagi teruja sampai rasa nak capai masuk dalam henbeg sebab kiut sangat. Hahaa...
Anak-anak penyu

Penyu yang sudah besar sedikit. Cer teka penyu yang menonggeng tu buat apa??
Ada juga kolam menempatkan tuntung laut yang pemalas
Kemudiannya, kami ke kolam penyu dewasa. Terdapat kira-kira lapan ekor penyu dewasa (kalau tak silap) yang berehat di dalam kolam berkenaan. Ada juga seekor dua berlegar-legar di sekeliling kolam sesekali menjengahkan kepala sambil mengeluarkan bunyi seakan berdengus malah sesekali berbunyi dengkuran orang tidur.
Asal nampak penyu mengeluarkan kepala dari air, En Bapak beria-ria merakamkan aksi penyu berkenaan yang tak sampai dua saat, namun tidak berjaya. Selepas melihat dua tiga kali penyu berkenaan berbunyi tatkala mengeluarkan kepala ke atas air, saya mencuba meniru bunyian itu.
Hasilnya, amat mengejutkan apabila tidak lama kemudiaan seekor penyu mengeluarkan kepala dan membalas bunyian berkenaan. Berulang-ulang kali jugalah lepas seekor-seekor lagi yang keluar menjengah hingga saya berjaya merakam aksi mereka.
Inilah penyu yang marah dengan saya. huhuhu....
Penyudahnya, seekor penyu yang paling besar antara semua menjengah, mengeluarkan bunyi dan terus memercikkan air ke arah saya seolah-olah marah dengan muslihat yang saya lakukan. Apalagi, mencicit saya turun dari kolam menyelamatkan diri. Macamlah penyu tu boleh melompat keluar, ye tak? hehe...En Bapak tersengih-sengih melihat aksi berkenaan manakala Khalish dan Ilhan terpinga-pinga dengan apa yang berlaku.

Kata Khalish, "kenapa Ibu?". Jawab saya, tak de apa, penyu tu lapar tapi Ibu mainkan dia. hehe...
notajari: Teringat saya Pusat Pengurusan & Penerangan Penyu Padang Kemunting di Pengkalan Balak. Dekat je dengan rumah tapi lama tak pergi. Walaupun pusatnya lebih informatif dan menarik, namun kuantiti penyu adalah sangat sedikit di situ kerana kebanyakkan dilepaskan sejak kecil. Segari lebih banyak penyu tapi sayang lokasinya agak jauh daripada laluan utama. 

No comments:

Post a Comment