24 February 2013

Jururawat Tak Bertauliah Pilihan

Seminggu kebelakangan ini saya sibuk menjaga Khalish dan Ilhan. Sekejap-sekejap batuk, selsema, demam hinggakan malam tak tidur lena risaukan panas yang tak kebah-kebah.

Terutama Khalish yang payah betul nak makan ubat. Asal batuk, muntah. Asal muntah badan panas balik. Sudahnya, tak guna juga pergi klinik kalau ubat yang ditelan tak sampai seminit dimuntahkan kembali.

Jadi mahu atau tidak, saya hanya memandikannya, mengelap badan serta kepalanya dengan tuala yang dibasahkan setiap 30 minit ke sejam sekali untuk hilangkan kepanasan. Kalau suhu termometer mencecah 38 celsius, saya jaram pula dengan air asam jawa pekat pada badan dan kepala Khalish.

Berbanding Ilhan, kalau dijangkiti selsema suhu badannya akan naik mendadak. Mujurlah Ilhan masih lagi menyusu badan dan senang diberi vitamin seperti spirulina dan pil kolestrum untuk dimakan. Khalish? Hurm...dia lebih sukakan appeton.

Saya bimbang betul kalau Khalish dan Ilhan demam. Sebab kalau demam minum pun tak nak, makan pun tak nak, mandi pun tak nak, pendek kata semuanya tak nak kecuali nak tidur sahaja. Sebagai mak, kesian juga lihat keadaan mereka dan kalau boleh biarlah sakit tu berpindah pada diri sendiri.

Jumaat lepas pula, En Bapak pula yang jadi pesakit. Risau juga hati apabila dikhabarkan beliau perlu kembali ke wad untuk disuntik dos cecair menyerupai tulang rawan yang bertindak sebagai pelincir antara buku lali dan tapak kaki.
Ayah dan anak yang sama-sama digelar pesakit
Khalish yang masih demam terpaksa ponteng tadika dan di'heret' sama ke hospital untuk menghantar En Bapak dimasukkan ke wad. Kasihan pula dia terpaksa menumpang tidur di katil ayahnya hinggakan jururawat tersalah anggap dia adalah pesakit yang di situ, bukannya En Bapak. hehe...

Sebelah malamnya, kami tiga beranak tidur di rumah sementara En Bapak menginap percuma di hospital. Mujurlah Khalish mahu makan ubat dan tidur lena sebelah malam walaupun dua tiga kali batuk dan muntah kahak.

Esoknya, demam Khalish sudah kebah dan kami bertiga ke hospital mengambil En Bapak pulang. Datangnya jam 10.30 pagi tapi daftar keluar hampir jam 4 petang kerana kelewatan yang tidak diketahui hujung pangkalnya.

Bila dilihat bil yang diterima, RM10 ribu ++. Prosedur suntikan cecair je lapan 8 ribu. Nasib baik En Bapak dilindungi insuran. Kalau tak....hurmm...*gigit jari. Syukurlah, En Bapak cakap kakinya rasa lebih baik berbanding sebelum disuntik. Lepas ni, melangkah tu jaga-jaga. Jalan tengok atas bawah ye.


No comments:

Post a Comment