22 November 2012

Musim Udang Geragau Di Melaka

Kalau balik ke kampung halaman saya di Masjid Tanah, saya selalu berharap ada bahan utama makanan kegemaran saya yang singgah hanya ikut bermusim, iaitu udang geragau. Sepanjang tahun ni memang tak jumpa langsung masa balik kampung. Kadang-kadang memang rasa hampa.

Alih-alih balik kampung sebulan tempoh hari, akhirnya berjumpa juga dengan musim geragau ni. Kami orang kampung panggil 'gagau' saja. Kalau dulu musim geragau adalah antara bulan Ogos hingga Disember berikutan arus laut kurang bergelora. Namun berikutan cuaca sekarang tidak menentu musim geragau juga sukar dijangka. 

Aktiviti menangkap anak udang dipanggil melanggai dan untuk itu, sebuah alat khas dinamakan penyungkur - diperbuat daripada dua batang buluh atau kayu, jaring yang dijahit seperti pundi barang serta pelampung digunakan untuk tujuan menangkap yang bergerak secara berkumpulan di atas permukaan air dan dasar pasir. 

Bukan senang nak menangkap gagau ni. Saya pernah berbual dengan seorang pencari geragau beberapa tahun yang lalu. Katanya, antara risiko pencari geragau termasuklah digigit ikan, disengat obor-obor atau onggong (seakan anak ikan keli) namun bisanya mampu membuatkan anda ke hospital. 
Geragau adalah rahsia cincaluk dan belacan yang enak. Kalau dulu, geragau mudah saja nak dapat di sekitar kawasan Pantai Klebang, Lereh, Batang Tiga hinggalah ke Tanjung Kling. Namun, disebabkan kegiatan menambak pasir aktiviti ini semakin berkurangan. Kalau ada, janganlah lepaskan peluang membeli.

Selain itu, udang geragau enak dimasak asam rebus, cucur, bebola udang, petis selain digoreng bersama telur (resepi baba nyonya). Insyaallah, kalau berkesempatan saya akan kongsikan resepi kelak. 

Beberapa hari sebelum kami kembali ke Ipoh, semasa saya memandu ke Masjid Tanah, saya perasan ada penjual geragau yang hanya membuka dua meja di tepi jalan di kampung sebelah (Kampung Sungai Kertah) yang menjual setimbun geragau segar. Apalagi, haruslah saya cepat-cepat berhentikan kereta dan membeli. Sekilogram hanya RM5 dan terus saya memborong dua kg. 

Balik rumah Mak, apalagi terus buat cekodok geragau dengan pantas. Tak sampai setengah jam, sudah siap dijamah bersama sos. Terasa udang segar yang didambakan selama ini. Fuh...memang terasa hidup biar sedap. hehehe. Nak resepi geragau yang enak bangat dari Mak saya? Silalah berkunjung ke blog resepi saya ye atau tekan je sini.

Pesanan khidmat masyarakat dari saya, kalau ada masalah alahan dan resdung silalah kurangkan ambilan geragau kalau hidung anda nak selamat dari kegatalan. hehehe...

No comments:

Post a Comment