09 July 2012

Laksa Din Teluk Kecai

En Bapak kata laksa utara paling sedap adalah laksa Kuala Kedah. Harap-harap kuah laksanya bukan dari belut (ada cerita di situ). Maka, kesempatan ketika berkunjung ke Alor Setar baru-baru ini tidak disia-siakan. Gigih la beliau memandu hingga ke jeti Kuala Kedah sampai ke APMM di Marina Harbour namun malangnya bila ditanya peniaga di situ katanya laksa utara yang sedap ada di Alor Setar. Sabar je lah kan.

Sebelum itu, saya perasan ada sebuah gerai berhampiran jambatan menuju ke Jeti Kuala Kedah namun saya enggan untuk berhenti di situ sebab ramai sangat kaum adam yang sedang menonton bola ketika itu.

Walaupun sedikit hampa kerana tidak terjumpa dengan gerai yang menjual laksa kedah asli, kami teruskan juga perjalanan pulang ke hotel di Alor Setar. Mujur ketika kami melalui Jalan Kuala Kedah saya perasan ada banyak kereta di bahu jalan berhenti di sebuah kedai tertera Laksa Din Teluk Kecai. Walaupun terlepas, En Bapak terus berpatah balik dan memakir kereta betul-betul di depan kedai membuat laksa beras Zakaria.

Ramai juga pelanggannya yang terdiri daripada pelbagai kaum ketika itu. Kami segera memesan dua pinggan laksa sebagai santapan petang. Khalish dan Ilhan yang baru bangun tidur makan pisang goreng yang di beli di kota kuala muda.

Laksa yang dipesan akhirnya tiba di meja. Saya perhatikan pinggan laksa itu seperti kekurangan sesuatu iaitu tiada telur rebus. En Bapak segera meminta telur rebus dan rupanya telur dicaj dengan harga lain. Laksa sepinggan RM3 tanpa telur.

Sedap juga rasa laksa ni. Kuahnya terasa dengan isi ikan yang diblend kasar ditambah dengan sambal kelapa pedas. Walaupun saya bukan peminat laksa namun keenakkan kuah dan laksa beras buatan sendiri menggamit selera saya dan En Bapak. Sampaikan Khalish juga berselera menikmati laksa berkenaan. 

Untuk pengetahuan, Laksa Teluk Kecai ini diusahakan oleh dua orang adik beradik Din dan Zakaria. Kedai mereka juga bersebelahan namun ketika saya pergi kedai Zakaria tutup. Walaupun nampak ringkas tidak seperti laksa di negeri lain, perasanya kena dengan tekak saya.

Oleh kerana itu, kedai ini akan masuk dalam senarai wajib kunjung bila ke Kedah kelak. Hidangan 'signature dish' harus dicuba bila ke utara.

Sekian.

No comments:

Post a Comment