28 June 2012

Wang Kelian Yang Membuatkan Wang Anda Habis Tanpa Sedar


  

Selain Langkawi, senarai paling atas untuk agenda membeli belah adalah Padang Besar. Kali ini saya bersungguh-sungguh mengajak Ayah dan Mak singgah ke Wang Kelian. Pengalaman baru yang membuat kami rambang mata dan bermandi peluh.

Wang Kelian adalah sempadan antara Perlis-Thailand. Jalan nak pergi ke sana ibarat jalan dari Tapah nak ke Cameron Highlands, turun naik bukit jumpa Arked Pekan Sehari Wang Kelian, jalan terus lagi sampai jumpa sekatan UPP jalan terus lagi sampai lah jumpa pos imigresen Malaysia. 

 
Setiap sabtu dan ahad adalah waktu yang dinanti-nantikan kerana kita boleh masuk tanpa pasport atau border-pass begitu juga dengan warga sana. Tapi agak-agak lah ye jangan le masuk sampai Satun sebab had dibenarkan adalah sekitar kawasan membeli-belah sahaja. Polis Thai memang ada merata-rata tempat.

 
 Wang Kelian kebanyakkannya menjual barangan buatan siam seperti makanan, pakaian, peralatan rumah dan dapur, kelengkapan bilik, bunga-bunga hiasan, beg, hiasan wanita, permainan dan macam-macam lagi lah. Pendek kata, mata saya sememangnya tertumpu pada toto yang besar dan murah sahaja. Kelambu moden dijual hanya RM15 berbanding harga tempatan yang mencecah RM40. 
 
Tapi sayang kerana suhunya yang mencecah 38 darjah membuatkan kami semua tak senang jalan kerana panas dan peluh ketiak. Saya berkesempatan pusing setakat setengah jalan memandangkan saya kira ada 3-5 kilometer deretan gerai di Wang Kelian. Semuanya menarik dan menggoda jiwa raga.

Mainan kanak-kanak seperti motor dan kereta, kereta kawalan, sekuter dan papan laju antara yang 'hot sale' di sana kerana harganya jauh lebih murah daripada kedai. Di sini kita ketepikan soal jenama. Khalish dah ada motor (walaupun rosak) yang Atuknya hadiahkan, so selamat la sikit. Nasib baik dia hanya nak lori dan traktor mainan walaupun mulanya dia nak set lengkap masak-masak (memang pengaruh masterchef budak ni).
Ikutkan hati saya nak pusing semua gerai, namun dengan cuaca panas dan kasihankan anak-anak, kami semua membeli apa yang ada di depan mata. Saya seronok sebab dapat beli pulut ayam yang sedap seperti di Hatyai dulu walaupun saya sangat berharap ada pulut mangga atau durian.

Sebelum pulang ke Ipoh, kami sempat lagi ke Padang Besar untuk menunaikan hajat Azam. Saya juga perlu ke sana sebab En Bapak memesan jersi Jerman kaler hijau untuk dibawa pulang. Kat kompleks tu, ada satu kedai khas jual jersi di tingkat bawah. En Bapak kata murah sebab jenis A boleh dapat dalam tak sampai RM40.

Saya juga sempat membeli makanan ringan seperti kerepek dan pes tom yam dari siam. Tapi pekedai tu haram tak nak bagi kurang seringgit pun. Hampeh tol. Teringat pula kata-kata pak cik tempat kami memakir kereta yang menyatakan Padang Besar sekarang ni dah mahal. Juga kata-kata pegawai UPP yang berasal dari negeri kami, kata beliau Wang Kelian lebih murah daripada Padang Besar dan kami sangat bersetuju dengannya. Lepas ni mungkin Padang Besar akan dikeluarkan dari senarai.

Tips ke Wang Kelian:

1- Pastikan bawa payung jika membawa anak kecil. Lebih elok datang pada waktu pagi dan tak ramai orang.

2- Walaupun harga yang dipaparkan murah bagi anda, tapi silalah tawar menawar bagi memperoleh harga lagi murah sampai anda terkejut beruk.

3- Kalau boleh, sila letakkan kereta paling hampir dengan pos kastam sebab kalau borong banyak sangat barang memang tak larat nak bawa. (mungkin bawa troli lagi elok).

4- Jangan mengada-ngada pakai kasut bertumit kalau berhajat nak ronda sampai penghujung gerai. Maunye krem kaki tu turun naik bukit.


Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment