15 December 2011

Suri Itu Aku

Assalamualaikum.

Aduhai...lama bebenor rasanya tak update blog.

Sejak balik kampung hujung bulan 11 sampai sekarang, baru mood datang balik. Apa nak jadi Ibu Khalish dan Ilhan ni ye.

Lebih seminggu balik kampung haritu, macam-macam benda saya dapat buat. Yer...hujan batu di negeri sendiri memang sesuatu yang sukar dilupakan, bukan?

Terima kasih pada En Suami aka Bapak kerana dah update aktiviti kitorang semasa berada di Melaka haritu. Macam tau-tau je Orang Rumah Bapak ni tak banyak masa nak masukkan entry. Padahal banyak je masa melompat-lompat ke blog orang lain. hehe...

Saya sekarang ni rasa macam bukan saya tiga tahun lepas. Yelah, mana nak sama kan, dulu bujang, pastu berdua, bertiga dan sekarang berempat. Memang rasa lain betul transformasi status dan tugasannya.

Ya, saya hanyalah seorang SURI yang berada di rumah menguruskan hal ehwal rumah tangga. {Oh, senanglah duduk rumah jaga anak-anak je, maklumlah tak kerja}. Hello, jangan ingat duduk di rumah ni adalah kerja mudah. Ini juga satu profesion ok.

Dengan dua hero yang semakin membesar dan aktif, kadang-kadang rasa nak resign je jawatan ni. Orang bekerja ada juga cutinya. Waktu kerja sekitar 8 jam sehari. Balik rumah ada orang sediakan itu ini. Rehat sambil layan kerenah anak-anak. Jadi suri ni, silap-silap 24 jam tu tak cukup tau. Banyak benda nak buat. Kerja-kerja remeh memang begitu.

Tapi, apakan daya. Tugasan ini adalah TANGGUNGJAWAB dan AMANAH yang wajib saya pikul sepanjang hidup ini.

Namun, alangkah gembira rasa di hati seandainya ada cuti khas bagi seorang SURI seperti saya di mana hari berkenaan saya dikecualikan dari membuat sebarang kerja rumah termasuk menjaga anak.

Nama pun cuti kan, lebih menggembirakan lagi jika saya dibenarkan keluar sorang-sorang menonton filem, main boling, ke spa dan shopping (atau window shopping) pun jadilah. Itu saya kira sebagai ganjaran dan cara untuk saya melepas tekanan, pada masa sama untuk mengecas tenaga baru dalam diri.

Anak-anak pula boleh tinggal dengan Ayah mereka ye. Indahnya dunia jika saya diberi peluang berkenaan. Owwh...indahnya, indahnya!

Bila diingatkan zaman dara dulu, hidup saya sangat padat tapi masih sempat meluang masa untuk menikmati spa setiap bulan di D'Ully Spa di bangunan merah, Banda Hilir dan facial di CNI Batu Berendam.Bermain boling dengan kawan-kawan sekerja, window shopping di Mahkota Parade. Menonton wayang dan membawa Mak shopping bunga di Cowboy.

Rindunya, rindunya momen indah itu. Tapi, itu semua adalah kenangan terindah pernah dilalui. Harap-harap satu hari nanti saya berpeluang melakukannya semua sekali lagi.

Aiseh, banyak betul verangannya ye. hehe...

Apapun, hidup saya sekarang adalah membahagiakan bersama suami dan anak-anak tercinta. Biarlah waktu tidur saya sekarang banyak yang berkurangan, badan lenguh sana sini, selain aktiviti sampingan mengutip kusyen sofa dan mainan yang bertaburan atas lantai, plus menyapu 10x sehari dan kadang kala membuatkan jiwa raga saya macam orang baru turun dari roller coaster.

Saya usaha sebaik mungkin untuk menjadi SURI yang mampu menguasai semua tugasan dengan jayanya. Baik untuk suami atau Khalish dan Ilhan.

Saya sedar, rumah ini adalah syurga dan neraka bagi saya.


Sekian,

Yang merapu,

Saya yang memerlukan sebuah percutian dan rawatan spa dari anak rambut hingga hujung kaki.


2 comments:

  1. sy bekerja tapi ada ketika saya rasa sgt penat..dan takde masa utk diri sendiri :(

    sesekali kita kena keluar dan buat xtvt sendiri..beza org lelaki dan pompuan kan?

    ReplyDelete
  2. memang tersangatlah berbeza. tapi tu lah, bila beranak kecik ni faham2 jelah anak2 asyik nak 'melekat' dgn kita.

    bila dah macam tu, org lelaki ni lagilah suka. hurm...tak sabar tunggu anak besar. hehehe

    ReplyDelete