16 August 2011

Tiramisu Untuk Suami

14 Ogos lepas adalah hari lahir suami terchenta saya. Agak lama mengupdate untuk entry yang sepatutnya dibuat pada hari berkenaan. Belum seminggu lagi kira story masih 'segar' lah kan?

Plan sebelum oven rosak adalah untuk membuat red velvet cake yang dah diidam-idamkan sejak Mei lalu. Namun, selepas memikirkan 'kekangan mood' untuk membuat kerja-kerja pembakingan (tatabahasa rosak disitu) kalau oven dibeli baru, maka saya buat-buat tak inginkan oven baru.

Makanya, selepas membuat beberapa research resepi, saya memberi tiga pilihan kek (2 daripadanya perlu dikukus dan 'segera' seperti tiramisu ni). Akhirnya, En Bapak mengundi untuk kek tiramisu sempena ulangtahun ke 31 beliau.

Awal pagi lagi kami dah bergegas ke Jus.co untuk membeli bahan-bahan kek. Saya frust sebab ladyfingers tak de. Saya cuma beli biskut butter kopi untuk dibuat hiasan.

Paling penting kek span yang telah siap. Saya plan untuk membuat kek bulat bersaiz besar, namun yang ada saiz paling kecik. (mana cukup, kot-kot lah sedap, kang nyesal tak buat lebih).

Konon nak cari di Tes.co - tapi tak de. Pergilah menjajau kedai kek dari Taman Meru-Jelapang-Silibin-Manjoi. Hampeh, semua tak buat kek span, ye lah masing-masing sibuk bikin biskut raya (hadoi ai, tak pertimbangkan faktor itu).

Sudahnya, kami kembali ke kedai bakeri di Taman Meru. Saya terus membeli kek marble saiz panjang. Saya fikir, kita yang buat kek tu, pandai-pandai sendiri la nak buat macamana.

Lepas balik, saya tak tunggu lama sebab jam 1.30, takut lewat pula, maklumlah kek ni kena simpan sejuk 4 jam lebih, baru sedap.

Kek yang bersaiz panjang saya belah dua dan dipotong tiga lapis untuk diisi frostingnya. Resepi dan cara-caranya saya rujuk menerusi Myresepi.com.

Jeng...jeng...jeng....akhirnya, waktu memotong kek tiba juga, berdebar juga menanti reaksi En Bapak kek yang dihasilkan. Yeah, mungkin rupa paras tak berapa macam kedai kek, namun harap dimaafkan sebab ni pestaim dok deco2 kek ni.

Komen beliau, frostingnya sedikit manis namun masih boleh diterima. Bagi saya pula, tiramisu ini akan lebih sedap jika sirap kopinya dilebihkan dan kalau ditambah sedikit jus lemon, dapat rasa ala-ala kek keju kopi gitu.

Dapatlah diagih-agihkan pada kawan En Bapak yang datang dan jiran sebelah. Siap minta resepi lagi tau.

Apapun, saya berpuas hati kerana walaupun pestaim buat, kek ni sangat sedap dan resepinya teramatlah mudah. Mungkin lepas ni boleh mencuba resepi chef hanieliza pula.


notajari: Kos keseluruhan kek adalah separuh daripada harga di bakeri. Beratnya 1.3kg berbanding 1kg yang dijual. Namun, nilai sebenar ketika menghasilkannya adalah sebakul penuh kasih sayang untuk besday Dad. Selamat Hari Lahir, B. I Love U so much....


No comments:

Post a Comment