02 April 2010

Hari-hari Mengidam (penat betul!!)

Salam semua,

Saya rasa sedikit sihat hari ni. Cadang nak masuk entry kemahiran baru Khalish. Tapi...tengok2 Ayah Khalish sudah bawa card reader gi opis lak. Insyaallah, kalau tak de aral esok saya bercerita mengenainya.

So, dah alang-alang update blog saya nak share mengenai pengalaman ngandung 2nd Junior (SEJU - pinjam perkataan dari Mummy Luna). Memula, saya bersyukur sebab kali ni saya tidak teruk kena alahan @ morning sickness seperti mana ngandungkan Khalish dulu. Ingat lagi, 4 bulan saya kena MS tak kira pagi, tengahari, petang, malam, asyik nak uwek...uwek...je. Sampaikan masa saya lebih banyak dihabiskan dalam toilet.

Kali ni, memang ada terasa loya-loya tapi tak sampai tahap nak uwek2 lagi. Cuma awal Subuh tadi teruwek sebab tak tahan bau sabun Cik Abang. Tak kuar apa pun, cuma angin perut yang menolak-nolak esofagus saya.

Pening kepala, rasa nak pitam, susah tidur malam dan sembelit adalah masalah yang saya alami setiap hari. Kadang kala rasa kebencian menular dalam diri kerana tidak selesa di sana sini. Bayangkan, seminit saya rasa bahagia, seminit saya rasa letih bila memikirkan banyak benda saya nak kemas, membasuh CD Khalish, seminit saya rasa malas yang teramat sangat dan minit-minit lain saya rasa nak tidur je...

Namun, saya akur ini adalah masa saya menempuhi gelombang emosi yang sukar dijangka dan saya percaya proses ini adalah perlu dilalui oleh setiap ibu mengandung. Saya bersyukur kerana meskipun berkeadaan demikian saya mampu menguruskan tanggungjawab harian malah Khalish masih lagi dalam senarai prioriti saya.

Melayan kerenahnya kadangkala membangkitkan semangat, namun kadangkala menimbulkan kegeraman sebab dia tersangatlah suka turun naik atas perut saya. Apa yang pasti, keceriaannya mampu menghilangkan ketidakselesaan dialami beransur-ansur.

Kerabu Mangga Johnny's adalah makanan pertama saya mengidam- sila abaikan muka sememeh tak berbedak dek kerana nak cepat dapatkan kerabu tu

Perkara yang membuatkan saya sendiri risau pada kehamilan kali ini > risau berat badan naik sebenarnya < adalah setiap hari saya rasa mengidam - kejap nak makan siput pahat bercili, rendang kerang, kerabu kacang botol, kuah kacang + nasi impit, lepat, bubur gandum, air sarsi dan macam-macam lagi. Pendek kata, buka majalh atau buka rancangan masakan, mesti ada benda nak termengidam. Aduhai...Selagi tak dapat, rasa semacam je tekak ni.

Tak seperti membawakan Khalish dulu, saya kurang selera makan dan tidak mengidam macam-macam. Walaupun saya memotivasikan diri supaya tidak terlalu mengikut selera, namun saya gagal untuk melaksanakannya dek kerana tidak mahu baby lahir dalam keadaan air liur meleleh tak henti-henti > eceh....alasan sengal tak ingat.

Mujur Cik Abang memahami dan berusaha menunaikan apa yang saya hajati. Mungkin dia terpaksa melayan kerenah saya walaupun saya rasa lemah semacam bila beliau meminta balasan dengan mengurut badannya. Apapun, terima kasih, B.

P/s: kalau dapat buah delima dan cempedak durian alangkah nikmatnya dunia. Balik Melaka tengah bulan ni sure saya nak cari serabai, daging dendeng Indori dan rojak mamak kat Kg Jawa. fuh....surpp....

Layan je lah diri saya yang tak bape nak sihat ni ye....

Wassalam

No comments:

Post a Comment