19 January 2012

Sawadika Hatyai (Part 1)

Pada 13-15 Januari lalu, kami sekeluarga, adik saya, Hakimah, sepupu Yam dan Kak Piza serta kawan mereka, Ila berpeluang ke Hatyai dan Songkhla, Thailand.

Percutian yang telah dirancang sejak akhir bulan lalu berjalan seperti yang dibayangkan meskipun cuaca di sana kebanyakkan masa mendung dan hujan. Kita sambung cerita bergambar sajalah yer....

 Menunggu tren sampai hampir jam 12.40 pagi. Mata anak-anak dan kami suami isteri kelip-kelip burung hantu dibuatnya. Kami bergerak dari stesen keretapi Ipoh sementara adik dan sepupu dari Kl Sentral.

 Budak kecik ni paling susah nak tidur dalam tren. Asyik terkejut bila tren bergoyang-goyang atas landasan. Bila bangun jer, terus nak terjun katil. Adush...mujur bangun pagi tak banyak ragam. Khalish naik tren je terus tidur. 

 Sampai Padang Besar jam 8.30 pagi, lepas cop pasport kenalah tunggu kepala tren dari thai sampai. Dekat sejam menunggu baru sampai. Khalish meragam time ni siap muntah bagai. Haishh...dah la masing-masing tak mandi pagi. 

 Lepas check-in hotel (New Season Hotel), sebelah petang kami naik tuk-tuk (bayaran 20 bath=RM2 sorang) ke Klonghae Floating Market (Pasar Terapung). Masa tu, hujan mula renyai-renyai. Mahu tak mahu, misi tetap diteruskan dengan harapan merasai pengalaman mengisi perut seperti yang digambar gemburkan oleh mereka yang telah ke sana.

 Walaupun hujan, sesi bergambar wajib dilakukan. Khalish adalah sangat kiut berbaju hujan. Senang nak jalan sendiri. Saya dan Ilhan saja berpayung. Ahli rombongan lain masing-masing berbaju hujan. hehehe...

 Misi utama saya adalah untuk mencari luk choop. Siap bawa tupperware lagi konon kalau sedap boleh bawa balik makan di hotel. Tapi saya hampa sebab sampan yang menjual makanan ni tiada pada hari tu. Sedey ok, nasib baik bukan mengidam yang 9 bulan tu.

*Gambar ni diambil oleh En Bapak tahun lepas ketika melawat hatyai atas urusan kerja. Beliau beritahu rasanya seakan kuih rengas. Cuma kulitnya dibentuk daripada gelatin dan diwarna menjadi buah-buahan dan sayur-sayuran comel.

 
Pun begitu, En Bapak tak puas hati sebab katanya ini bukan pasar yang pernah dia pergi dulu. Lain sangat-sangat. Sampaikan berpusing-pusing dia mencari tanda, siap bising katanya pemandu tuk-tuk bawa kami ke tempat yang salah. 

Rupa-rupanya kami dapat tahu, sebelum ni tempat berniaga yang dulu tu habis banjir sampaikan pondok makan dan tiang lampu habis tenggelam. *Gambar ini tahun lepas masa En Bapak ke sana. Banyak sampan menjual makanan. 
Yang gambar sebelah atas adalah terkini, di mana tempat berniaga di tukar ke sebelah bahagian jambatan lain. Peniaga sampan tak ramai berniaga hari tu. Ada la dalam 10 biji sampan. Nasib baik ada gerai jualan makanan, pakaian dan cenderahati berhampiran.Terubat la jiwa sikit.

 Makanan yang memikat selera untuk dibeli pada hari berkenaan adalah home made sosej dan sotong bakar yang sangat sedap dimakan dengan kuah pedas. Harganya RM2 secucuk, beli sikit sangat la B. 

Ok, nanti sambung lagi di lain entry ye. Terima kasih sudi membaca pengalaman percutian kami.




























2 comments:

  1. wow..macam menarik.w,pun kg halaman di kelantan tapi x penah sampai ke sana ;)

    ReplyDelete
  2. kak irfa: best sesekali dapat jelajah tempat org. kalau dari kg akak, ikut golok or yala dekat kot.

    ReplyDelete