11 July 2012

Tips Membeli Kolam Renang

Khalish dan Ilhan sangat sukakan air. Kalau masa mandi jangan harap la nak sekejap-sekejap. Terutama Ilhan, tak kena gaya dia buat aksi lembikkan badan enggan dibawa masuk. Khalish yang sekarang ni sudah faham bahasa dan mendengar kata ikut saja bila disuruh masuk.

Bila anak tersenyum, mak bapak pun senyum sekali
Budak-budak biasalah, asal nampak kolam renang ke, laut atau sungai ke, pasti disebut-sebut dan mengajak kita ke sana. Kalau En Bapak off dan termakan pujukan anak isteri dia ni, aktiviti berendam antara kegemaran kami anak beranak.

Berbalik kepada pokok cerita utama, masa nak beli kolam renang mainan kanak-kanak kami cuma memikirkan soal kelebaran dan kedalamannya, warna dan jenis material digunakan. Lebih penting adalah harga yang berpatutan.

Hasilnya kami jumpa kolam mainan yang lebarnya sampai boleh muat lima budak dan silap-silap mak bapak budak sekali boleh muat di tesco. Harganya pula kira-kira RM26. Memang terujalah siap beli pengepam kaki yang ada meter tu.

Dah dibawa balik dan dibuka bungkusan, baru perasan yang kolam ni mempunyai tiga tiub udara disetiap gelung. Ingatkan senang je nak mengepam tapi anggapan itu nyata silap ye tuan-tuan dan puan-puan. Satu gelung tu je memakan masa dekat sejam mengepamnya kalau tak kolam tu takkan naik dengan jayanya. Selepas hampir tiga jam bertungkus lumus suami isteri kami berjaya mengepam keseluruhan kolam.

Ntah stail apa yang dibuatnya Khalish ni
Esoknya anak-anak bermandi-manda dengan gembira didepan rumah. Riuh dan basah jadinya. Macam biasalah, anak-anak mesti kena pantau bab-bab main air ni. Lainlah kalau terer berenang macam anak Dr SMS, Bella. Nantilah anak-anak, tiba masanya nanti ibu hantar korang ke kelas renang.

Masuk minggu kedua, angin dalam kolam mainan makin mengempis dan perlukan usaha pengepaman yang melenguhkan tangan dan kaki. Mula-mula bolehlah bersabar dan layankan kerenah kolam tu, masuk minggu keempat saya dah hilang sabar sebab penat mengepam. Lepas tengok ada diskaun kat giant. Saya minta En Bapak belikan satu.
Cer tengok nasib kolam kaler kuning kat tepi dinding nun
Ini adalah kolam yang sepatutnya dibeli. Buka-buka plastik je, boleh terus isi air. Tak perlu susah-susah nak mengepam bagai membina otot tangan. Tapi Khalish dan Ilhan tak bolehlah nak sandar-sandar atau baring kat kolam tu macam kolam yang warna kuning tu sebab dindingnya nipis sangat. Walaupun saiznya lebih kecik, tapi praktikal dan jimat masa.

Yang tak berapa jimat, bil airlah. Nasib baik bil air kat Perak ni, boleh dikira rendah. Kalau mandi kolam dua kali seminggu bil airnya tak sampai RM40. Kalau terlebih, sah-sah pemantau bil air aka En Bapak bising-bising suruh kurangkan aktiviti berendam. Ceh, kedekut betul. Padahal lebihan air tu dapatlah saya basuh simen depan rumah. (habislah saya kalau dia baca. hihihi)

Sudahnya, bila Khalish dah lama tak berendam dan asyik sebut nak mandi kolam (janji tak dapat ditepati sebab petang asyik hujan), saya minta En Bapak bawa kami ke pusat perkelahan di Ulu Chepor yang letaknya kira-kira lima kilometer dari rumah untuk berendam lepas.

En Bapak yang juga suka berendam
Berjemur menghilangkan kesejukan
Muka Ilhan bila terpaksa berposing atas batu
Memang syok habis, sebab air sungainya memang sejuk sangat walaupun masa mandi tu pukul 12 tengahari. Sampaikan Khalish yang mandi tak sampai 20 minit minta naik sebab dia dah terketar-ketar kesejukan.

Yang bertahan adalah Ilhan yang asyik mengocak air. Mandi tak sampai sejam kami anak beranak naik sebab tak tahan sejuk. Kesimpulannya, mandi sungai lebih baik daripada mandi kolam sebab tak perlu bayar bil air dan mak bapak boleh berendam sekali. Tapi, awas dengan ingatan keselamatan dan jangkitan kencing tikus. phew...






6 comments:

  1. hi...sya bru plan nk beli kolamfor my two baby...thanks for the info...maybeibeli yg dinding nipis tu je kot...x merumitkan..heheheh

    ReplyDelete
  2. betul tu intan. yang nipis tak perlu pam dan melenguhkan tangan. lepas beli boleh terus mandi. :)

    ReplyDelete
  3. Darwish Qayyum: Ulu chepor kt naba?? Nak tanya kat mana kot. hihihi...Ulu Chepor kat Chemor.

    ReplyDelete
  4. dulu saya study kat UTP. pernah sekali g mandi kat sini =)

    ReplyDelete
  5. eira eixora: sejukkan air sungai Ulu Chepor. sekarang jarang pergi sebab pernah ada kes kencing tikus.

    ReplyDelete