06 April 2012

Nestle di Muzium Negara

Setelah hampir dua tahun, kami kembali ke Muzium Negara lagi. Kali ini pameran yang menggamit kami ke sana adalah mengenai 100 tahun Nestle Di sisimu.

Sebagai pengguna produk Nestle sejak kecil pameran ini memberi peluang kepada kami untuk mengenali lebih dekat mengenai syarikat menerusi pelbagai info serta mengimbau kenangan menerusi foto dan barangan antik. 

Antara 12 produk Nestle yang sedia ada, barangan wajib beli setiap bulan di rumah saya adalah milo, mi segera dan sos tiram. Tidak ketinggalan Khalish dan Ilhan kadang kala menggemari coco crunch dan kit kat.

Secara ringkas, pameran ini mengetengahkan sejarah awal mengenai produk hingga menjadi sebuah syarikat pembuatan makanan terbesar dunia dengan mempunyai lebih daripada 280,000 kakitangan di 81 buah negara seluruh dunia.

Selain itu, pelbagai aktiviti interaktif disediakan bagi semua peringkat umur. Lebih menarik, rentetan mengenai setiap produk dikeluarkan termasuk perubahan dari segi pembungkusan awal hingga terkini turut dipaparkan.

Moh layan antara koleksi bergambar kami sekeluarga.
Teringat tin susu dulu-dulu kat rumah nenek. Banyak dah kena baling dalam api. Kelakar lak rasa tin susu dah macam tin cat rupanya.
Jangan pandang-pandang... 
Ini biji kopi dan sekam padi ye anak-anak..
Khalish lumba dengan ayah siapa sampai dulu
Turn En Bapak posing
Saya peminat Milo!
Adik minat ni
Ok, jom balik...

Sedikit info:
- Pameran ini berlangsung selama dua bulan hingga 15 Mei ini. 
- Bayaran Masuk : RM 2.00 (Dewasa berumur 13 tahun ke atas) RM 1.00 (Kanak-kanak berumur 6-12 tahun) PERCUMA untuk kanak-kanak berumur bawah 6 tahun. Dari 9 pagi hingga 6 petang.

- Nestle diasaskan oleh seorang ahli kimia dan pencipta bernama Henri Nestle pada 1866 dengan produk pertamanya iaitu makanan bayi, Nestle Farine Lactee.

- Produk Nestle dibawa ke Malaysia pada tahun 1912 di mana pejabat pertamanya ditubuhkan di Bishop Street, Pulau Pinang.
Ok, jangan lepaskan peluang bawa keluarga menyaksikan pameran ini ye.


Wassalam.

No comments:

Post a Comment