08 April 2012

Minum Kicap Untuk Hilangkan Batuk

Beberapa hari lepas saya bersempatan berbual dengan teman lama di face book. Katanya dah seminggu batuk tak baik-baik. Dia dah ke klinik mendapatkan ubat namun batuknya tidak menunjukkan sebarang tanda untuk sembuh.
Telahannya, mungkin faktor cuaca atau tabiat minum ais yang tidak boleh ditinggalkan sehari-hari menjadi penyebab batuknya semakin menjadi-jadi. 

Sebagai teman, saya mencadangkan Fara untuk makan sesudu besar kicap masin ditambah dengan beberapa titis perahan limau nipis. Walaupun pelik dengan petua berkenaan namun beliau berjanji untuk mencubanya.

Semalam diberitahu batuknya sudah pulih dan berterima kasih atas tips berkenaan. Terima kasih juga pada mak saya. Lagipun, saya baru tahu petua ini ketika balik kampung tempoh hari. Saya telah mencubanya sendiri dan ternyata berkesan.

En Bapak yang asyik batuk pada waktu malam juga turut mengakui keberkesanannya (eceh dah macam testimoni produk pulak. hihihi). Padahal dia lebih rela minum ubat batuk daripada kicap - katanyalah sebelum itu.

Lepas hampir sebotol ubat batuk ditelan, batuknya tidak menunjukkan sebarang perubahan. Dalam diam-diam beliau dengan rela hati membeli sebotol kicap masin Faiza di The Store dan meminta saya menyediakan 'ubat' untuk batuknya.

Malam berkenaan, tidurnya (juga saya), lebih lena kerana batuk telah berkurangan. Selepas empat kali makan, sah batuk telah tiada.

Tips ini sangat sesuai bagi mereka yang tak suka makan ubat batuk dan batuk yang tak elok-elok lepas makan ubat. (ada fahamkah ayat di atas?*garu-garu kapla*.

Cubalah 3x sehari lepas makan buat beberapa hari. Kalau dah elok batuknya boleh berhenti ye.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment