03 April 2012

Letupan di Hatyai? Mujurlah....

*kredit to : reuters
Terkejut. Itu reaksi pertama saya selepas En Bapak memberitahu mengenai kejadian letupan di Hotel Lee Gardens Plaza, kelmarin.

Rasanya macam baru sahaja ke sana (padahal dah tiga bulan berlalu). Sebelum pergi, terdetik juga di hati mengenai keselamatan kami ke Hatyai kerana risau kejadian tidak diingini berlaku. Maklumlah, Hatyai juga terletak di selatan Thai seperti Yala dan Pattani. 

Jadi, bila Hatyai dibom, macam tak percaya pun ada. Yala yang asyik kena bom, macam dah terbiasa dengan berita tu. 

Malam kedua kami di Hatyai, kami dikejutkan dengan letupan kuat yang bertalu-talu seakan mercun, bom dan tembakan. Risau juga kami sebab khuatir sesuatu buruk berlaku. Mujurlah staf hotel memberitahu ada sambutan pembukaan tesco (tak silap, ingat-ingat lupa) di kawasan berhampiran. Lega!

Syukurlah, perjalanan kami Januari lalu selamat dan dipermudahkan semua aktiviti dan urusan. Mujur sebab kami tak jadi menempah hotel berkenaan (sebab promosinya tak sebest New Seasons :) yang letaknya kira-kira 500 meter dari pusat membeli belah berkenaan.

Buat kata En Bapak, ingatkan ramai Melayu dan India suka ke sana, tapi bila dibaca nama mangsa terbabit majoritinya kaum Cina.

Rasanya ramai kaum Cina ke sana tapi tak dapat nak kenalpasti sebab raut wajah diorangkan lebih kurang serupa je dengan warga tempatan. Jadi, mungkin kami tidak perasan mereka tu.

Terdetik juga hati kalaulah masa kami bercuti tempoh hari kejadian ini berlaku tanpa diduga (dijauhkanlah). Bayangkan Lee Garden Plaza tu memang berada di tengah-tengah pusat bandar. Semua aktiviti perniagaan termasuk kedai urut berada di sepanjang jalan berkenaan.

Situlah kami lalu untuk ke walking street, situlah kami cari pulut mangga dan dumpling yang sedap bersebelahan bangunan tu.

Dan yang paling terbayang difikiran, kami masuk dalam bangunan tu untuk menikmati aiskrim Swensens (letaknya betul-betul bertentang dengan Mc D yang meletup tu) serta ke Idea Market mencari barangan buatan tangan yang unik di tingkat dua plaza berkenaan. Haishh...masih terbayang-bayang gerak-geri kami lalu depan bangunan tu.


Syukurlah, perjalanan dan keselamatan kami dilindungi Allah. Oleh kerana kejadian berlaku pada sebelah petang, rasanya peniaga sebelah malam mungkin terselamat. Harap-harap kakak jual pulut mangga sedap itu selamat hendaknya.

Lepas ni, Hatyai nampaknya kurang menjadi destinasi pilihan pelancong luar untuk beberapa tahun akan datang sebab dah jadi destinasi kurang selamat untuk dilawati. *Baru berura-ura untuk ke sana Jun nanti.* Mungkinkah harga hotel akan lebih murah selepas ini di agoda? *_*

Apapun, takziah untuk semua mangsa terbabit. Khabarnya ramai juga terkandas di sana. Moga mereka selamat kembali ke tanahair. Buat pelaku yang merancang kejadian tragis di Hatyai dan Yala , harap dapat ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan. Tak de kerja lain la tu asyik nak mengebom orang. :(

Nota: Teringat saya pada tahun 2002, seminggu selepas balik dari program pertukaran belia Malaysia-Indonesia, Bali kena bom. Seharian kami melepak di sana terutamanya di pantai Kuta. Mak cium saya tanda syukur sebab saya selamat. **terharu


Wassalam.

No comments:

Post a Comment