04 April 2012

Ketagih ke Kelas Masakan


Haha..Tajuk tak tahan.

Rasanya hasrat untuk ke kelas masakan sebelum Ilhan lahir lagi. Tapi, hasrat tu terpendam jauh di lubuk hati sebab tak yakin nak tinggalkan Khalish dengan ayahnya, tempat kursus jauh dari rumah dan ongkos bagi satu kelas yang saya rasa dapat pergi dua tiga bulan sekali. hehe

Ok, saya (sejak tiga tahun lepas kahwin, bujang non ado ye) bab-bab lauk pauk dan sebahagian kuih muih boleh dikatakan yakin untuk membuatnya dengan hanya merujuk resepi dari internet atau buku.

Tapi, kalau melibatkan kek dan hiasannya, roti atau kuih yang penyediaannya nampak rumit, saya kurang yakin membuat dan takut tak jadi pun satu sebab.

Maka, sejak En Bapak membawa pulang risalah dari akademi masakan sweetbunssweetcakesbakery awal Disember tahun lepas adalah titik bermulanya saya ke kelas masakan bermula Januari lalu. (eceh, bajet macam peserta masterchef konon).

Percaya atau tidak, harga bagi setiap kelas (pelbagai jenis roti, kek, hiasan, kuih muih dan akan datang coklat) hanya RM50. Yer...50 bukan 5 ringgit ye. Mana nak dapat sekarang ni (saya pernah survey paling murah pun RM80). Rasanya ini yang paling murah.

Saya awalnya beranggapan mungkin kelas yang akan dijalankan secara demo dan biasa-biasa saja namun saya silap sebab cikgu kelas masak ni akan pastikan anak murid buat langkah yang ditunjukkan dengan jayanya.
Contoh, kalau ke kelas aneka roti dan bun. Awas la kalau anda bulatkan doh roti tak licin atau bentuk tak jadi macam cikgu buat. Siap la dia hadap sampai pandai depan dia.

Cikgu kelas kita namanya Shahidan. Dia ni memang minat memasak sejak kecil dan merupakan oku (pendengaran). Walaupun begitu, beliau dibantu oleh ibunya, Kak Siti yang bertindak sebagai juru bahasa.

Dengarnya banyak juga kelas masakan sifu-sifu yang mereka pergi sejak lima tahun lepas untuk menambah ilmu. Saya suka sebab mereka ni tak lokek ilmu dan telus dalam mengajar. Bab menimbang, mengadun hinggalah membakar semuanya dilakukan depan mata dan secara hands-on.

Kelas masakan biasanya dibuat hujung minggu bermula jam 2 petang hingga 7 malam. Saya suka sebab waktunya sesuai (masa anak-anak tidur siang) dan dekat je (sebelah taman) dengan rumah saya. Apapun, saya hanya dapat ke kelas apabila En Bapak off day. 

Terima kasih pada Mr Bapak sebab sudi menjadi pembiaya dana saya ke kelas. Saya tahu anak-anak pun restu pemergian ibu mereka sebab setiap kali saya pulang pasti akan membawa hasil yang dipelajari pada hari berkenaan.

Tak sabar rasanya nak pergi ke kelas membuat tart, fancy cookies dan deko kek. Eh, kelas roti boy pun best juga. Kelas frozen pun juga menarik. Resepi jangan risau turut dberi sekali dan sure jadi tau. (Aha...En Bapak, kalau nak minta buatkan bun dan mini piza lagi, sila belikan saya bread maker ye. Tak sanggup tau tiga hari lenguh tangan bagai nak rak menguli.)

Sesiapa yang berminat boleh jenguk-jenguk:
sweetbunssweetcakesbakery.blogspot.com atau fb: sweetbunssweetcakesbakery.
Hanya 10 orang setiap kelas sahaja. Jom jumpa di sana....

No comments:

Post a Comment