06 July 2010

Resepi Julung Kali di Tayangkan : Ayam Masak Bali


Hehe...tajuk tak tahankan....Sumpah, saya tipu banyak menyatakan bahawa peknen kali ni semangat untuk memasak dan mencuba resepi yang tak pernah dicuba amat tinggi tahapnya.

Ini mungkin juga disebabkan:

1) Dulu...1'st time peknen tak de sapa nak layan bila OS gi kerja, layan tidur je. Sekarang...Rajin sebab dah ada budak kecik yang berusia 1 tahun 2 bulan (Khalish la tu ) nak makan.

2) Sebab nak lepaskan hajat mengidam sesuatu makanan yang susah nak dapat kat tempat pemastautin saya ni.

3) Tergoda tengok pelbagai jenis gambar masakan terutama dalam blog Kak Hanieliza dan Che Mat Gebu selain kawan-kawan blogger (spt Kak Inahar, Kak Ct Delima, Umi Kuantan, Kak Hana - sekadar menyebut beberapa nama) yang membuatkan tekak saya tiba-tiba termengidam.

Kalaulah mereka terbabit berjiran dengan saya confirm saya akan membuat muka kesian sambil menggosok perut saya yang semakin membuyung nih. (eheh...sadis).

4) Mungkin kerajinan ini sedikit sebanyak berpunca daripada jantina orang dalam ni kot. Orang kata, kalau peknen anak perempuan rajinnya terlebih sikit. (boleh tak alasan nih....tak sabar nak tunggu check up esok, harap-harap time scan kali ni baby tak tunjuk montots lagi. ekeke...)

Dah la tu, banyak pula bebelan saya ni. Sebenarnya nak kongsi resepi yang dipelajari dari ibunda tercinta, Hjh Rohana. Baru pagi tadi minta resepi sebenarnya. Tetiba teringat dengan keenakkan masakan ni. Jom tengok resepinya....


AYAM MASAK BALI (untuk 2 orang makan)
------------------------------

Bahan-bahan:
6 ketul ayam (digoreng lemau - jangan garing)
3 batang serai (dititik hingga hujung batang)
Daun Kari (Lagi banyak lagi bagus)
3 inci lengkuas (dititik)
1 labu bawang besar (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
4 sudu besar cili kisar
Kicap kipas udang
Minyak untuk menumis

Cara menyediakannya:

1. Tumis serai, lengkuas dan daun kari hingga naik bau. (1 rumah bau harum - sedap beb)

2. Masukkan bawang dan cili kisar. Masak hingga garing.

3. Masukkan kicap (ini ikut suka nak masuk bapa banyak, tapi jangan sampai gelap sangat warnanya, biar ada merah-hitam sikit rupanya). Kacau rata kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi.

4. Ratakan ayam dan masukkan kicap bagi menampakkan masakan sedikit basah. Sesuaikan rasa (tak perlu masuk garam lagi sebab masa goreng ayam dah isi garam). Hanya tambah kicap untuk menyedapkannya.

5. Sedia untuk dihidangkan bersama nasi panas. Ratah begitu saja pun sedap...

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment